Ojala-Niemelä: Arktisen alueen hyödyttävä itsekin kaivoksista

Kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä toivoo, että suurempi osa kaivostoiminnan tuotoista jäisi hyödyttämään arktista aluetta. Ojala-Niemelä puhui pohjoisten alueiden talousyhteistyöstä Arktisen alueen parlamentaarikkokonferenssissa Islannin Akureyrissa torstaina 6. syyskuuta.

– Kaikkien arktisen alueen valtioiden pitäisi laatia kansallinen mineraalistrategia, kuten Suomi on tehnyt, ja analysoida niitä myös yhdessä. Strategioissa tulisi hahmotella sitä, miten arktisen alueen luonnonvaroja voidaan hyödyntää kestävällä tavalla. Yhtä tärkeää on miettiä, miten kaivosteollisuuden tuotoista yhä suurempi osa jäisi hyödyttämään aluetaloutta ja niitä valtioita, joiden alueella rikkauksia on, Ojala-Niemelä totesi.

Ojala-Niemelä esitteli arktiselle parlamentaarikkokonferenssille valmistelemansa raportin arktisesta talousyhteistyöstä. Raportissa käsitellään kaivosteollisuuden ohella liikenne- ja energiasektorin yhteistyömahdollisuuksien lisäämistä.

– Suomessa on arktisiin alueisiin liittyvää erityisosaamista merenkulussa, logistiikassa, rakentamisessa ja vihreän teknologian kehittämisessä, hän mainitsi esimerkkinä.

Ojala-Niemelä toivoo, että Kansainvälinen merenkulkujärjestön IMO saisi pian valmiiksi arktisen merenkulun ohjesäännön ja että siitä tulisi sitova. Niin sanottu polaarikoodi (Polar Code) sisältää sääntöjä ja ohjeita arktisilla alueilla liikkuvien alusten rakenteesta ja turvallisesta operoinnista.

– Kaiken taloudellisen toiminnan tulee arktisilla alueilla olla kestävän kehityksen mukaista. Ei voi myöskään korostaa liikaa tieteellisen tutkimuksen merkitystä, kun arktisen alueen valtiot laativat kansallisia strategioitaan. Tulevaisuudessa tarvitsemme yhä enemmän yhteistyötä ja vuorovaikutusta poliittisten päättäjien, tutkijoiden, alkuperäiskansojen ja teollisuuden edustajien välillä. Arktinen neuvosto on osoittanut olevansa oiva työkalu tähän tarkoitukseen, Ojala-Niemelä päätti puheensa.

Ojala-Niemelän raportti ”Economic Opportunities in the Arctic” toimii osaltaan pohjana parlamentaarikkokonferenssin loppuasiakirjan suosituksille. Kokouksen suositukset osoitetaan Arktiselle neuvostolle, arktisten valtioiden hallituksille ja EU:n komissiolle.

Arktisen alueen parlamentaarikkokonferenssi järjestetään joka toinen vuosi. Siihen osallistuu kansanedustajia kaikista arktisen alueen maista (Pohjoismaat, Kanada, Yhdysvallat ja Venäjä) sekä Euroopan parlamentista. Myös alkuperäiskansoilla on edustajansa konferenssissa.