Ojala-Niemelä: Aluekehitystä romutetaan Keskustan johdolla

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä on hämmästynyt eilen julkaistusta liikenne- ja viestintäministeriön päätöksestä lakkauttaa ja vähentää useita maakuntien raideyhteyksiä ja sulkea asemia. Ostopalveluna VR:ltä hankittuja yhteyksiä lakkautetaan, lyhennetään ja vähennetään. Asemia suljetaan 28 kappaletta.

– Ihmettelen, että keskustalaisen ministeri Bernerin johdolla vähennetään haja-asutusalueiden muutenkin harvoja yhteyksiä. Rautatieliikenteen toimivuus poikittaisliikenteenä Suomessa on tärkeä osa maakuntien elinvoimaa. Miten Itä- ja Pohjois-Suomessa jatkossa tehdään työtä ja investoidaan, kun viesti valtiovallalta on tällainen? Herää kysymys, onko tätä mietitty loppuun asti ja erityisesti haja-asutusalueella asuvan ihmisen ja yrittäjän kannata?, Ojala-Niemelä kysyy.

– Hallitus ei piittaa VR:n hallintoneuvoston ja eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kannasta, jonka mukaan raideliikenteen leikkausten edellä on suoritettava liikenteen kokonaisuuden arviointi alueellisesti toimivien liikenneratkaisujen löytämiseksi. Toimivat julkiset liikenneyhteydet ovat avainasemassa talouskasvun ruokkimiseksi, Ojala-Niemelä muistuttaa.

– Pohjois- ja Itä-Suomen neuvottelukunnat esittivät huolensa hallituksen joukkoliikenteen leikkauspäätöksistä elokuisessa huippukokouksessaan Joensuussa. Toimiva infra; niin raide-, tie- kuin lentoyhteydetkin, ovat harvaanasutulle Suomelle ehdoton edellytys. Maakuntien mahdollisuudet kilpailla työvoimasta sekä pitää yllä teollisuutta ja kauppaa käyvät mahdottomiksi kun liikenneyhteyksiä heikennetään.

– Onko niin, että city-kepu määrää ja maakuntien keskustalaiset kansanedustajat katselevat sivusta? Sekä pääministerin, liikenneministerin että elinkeinoministerin salkut ovat keskustalla. Ei ole epäselvää, millä puolueella on avaimet hoitaa nämä asiat kuntoon. Vielä ei ole liian myöhäistä. Nämä ovat ennen kaikkea poliittisia päätöksiä, Ojala-Niemelä tähdentää.