Ohjeita ovelta ovelle -kampanjointiin

Ehdokkaalle, Työkalut 11:58

Ovelta ovelle -kampanjointia

Lataa tästä:

Ovelta ovelle -kampanjointiin kannattaa valmistautua hyvin. Tukiryhmäsi voi olla yhteydessä paikallislehtiin ja luoda Facebookiin tapahtuman, jossa mainostetaan koputuskierrosta.

Ovelta ovelle -kampanjointi on niin uusi ilmiö Suomessa, että se kiinnostaa tiedotusvälineitä. Lähempänä vaaleja aiheesta voi myös laittaa ilmoituksen lehteen. Vaihtoehtoisesti voit tukiryhmäsi kanssa ennakkoon jakaa mainoksen alueen postiluukkuihin, jossa kerrotaan ovelta ovelle -kampanjoinnista ennakkoon.

Ovelta ovelle -ohjeistus

Koputtelijat voivat pukeutua SDP:n kampanjaliiviin ja pakata kampanjointiaineistot SDP:n kylmälaukkuun. Laukku sisältää keskustelukortit, kampanjan esitteitä (annetaan käteen ja sujautetaan postiluukusta) ja jotakin mukavaa ovella annettavaa, esimerkiksi kärrypoletti, ruusu tai tikkareita.

Ehdokkaiden tukiryhmät voivat luonnollisesti myös jakaa ehdokkaan omia esitteitä. Kampanjapäällikkö tai ehdokas itse kutsuu porukan koolle ja jakaa materiaalin vaalityöntekijöille sovittuna ajankohtana sovitussa paikassa. Vaalityöntekijöistä otetaan yhteiskuva. Vaalityöntekijät jakautuvat 2-3 hengen ryhmiin ja heille annetaan kampanjoitavat alueet.

Etukäteen kannattaa selvittää onko alueen kerrostaloissa alaovi auki. Ovelta ovelle -kampanjoinnin tarkoitus on olla lähellä äänestäjää. Kysyä, mitä hänellä on sydämellä ja kannustaa äänestämään. Jos ovi ei avaudu, sujauta postilaatikosta kampanjasta kertova postikortti. Keskustelujen tueksi SDP on valmistanut sinulle keskustelukortit. Pyri noudattamaan keskustelukaavaa omin sanoin.

Keskustelukortit

Ensimmäinen askel on KONTAKTIN ottaminen

Kun ovi aukeaa, hymyile ja ojenna ystävällisesti ruusu tai tikkari kohden henkilöä. Esittele itsesi.

“Olen ehdokas xx, tai ehdokkaan xx tukija. Kierrämme tällä alueella ovelta ovelle, koska haluamme tietää mitä ihmisillä on sydämellä. Millaisia muutoksia sinä toivoisit tulevaisuudessa Sosialidemokraattien ajavan? Millaiset terveiset sinä haluaisit välittää demareille?”

Toinen askel on KUUNTELEMINEN

Yksi 14:sta ovelta ovelle keskustelusta johtaa tutkimusten mukaan äänestyspäätökseen. Onkin tärkeää kuunnella mitä äänestäjä vastaa ja vasta sitten ryhtyä suostuttelemaan. Yritä pitää keskustelu napakkana.

Kolmas askel KESKUSTELU/SUOSTUTTELU (yritetään saada henkilö äänestämään ja nimenomaan Sosialidemokraatteja)

Sinun ei tarvitse tuntea SDP:n kaikkia linjoja, jotta voit keskustella äänestäjän kanssa. SDP:n arvot ovat sinulle tuttuja, joten maalaisjärjellä ja arvoihin perustuvilla vastauksilla pääsee pitkälle. Jos äänestäjä on kiinnostunut lisätiedoista, voit ohjata hänet SDP:n verkkosivujen vaaliohjelma-osioon. Tärkeintä on vastata äänestäjän ajatuksiin ymmärtäen ja omiin arvoihin pohjautuen.

Jos henkilö kannattaa demareita, viimeinen neljäs askel on KUTSUA MUKAAN.

Ennen ovikampanjointia onkin hyvä olla selvillä, milloin piirijärjestön seuraava uusien ja kiinnostuneiden jäsenten tapahtuma on. Voit myös kertoa esimerkiksi ehdokkaan oman tukiryhmän seuraavasta tapaamisesta tai kutsua henkilön mukaan oman kuntasi vaalivalvojaisiin.

Sosialidemokraatit saivat Ruotsissa vaalikampanjan aikana 13 000 uutta jäsentä, kun jäsenyyttä muistettiin tarjota äänestäjille, jotka suhtautuivat puolueeseen myönteisesti. Muutoksen aika on nyt, yhdessä tekemällä. Haluaisitko sinä olla mukana tekemässä muutosta?