Ohjeita ovelta ovelle -kampanjointiin

Ovelta ovelle kampanjointi ja ihmisen kotona käydyt keskustelut ovat kaikissa kansainvälisissä vaalitutkimuksissa osoittautuneet kampanjointitavoiksi, jotka tehokkaimmin tuottavat äänestyspäätöksen.

Ovelta ovelle -kampanjointi on niin uusi ilmiö Suomessa, että se kiinnostaa tiedotusvälineitä. Lähempänä vaaleja aiheesta voi myös laittaa ilmoituksen lehteen. Vaihtoehtoisesti voit tukiryhmäsi kanssa ennakkoon jakaa mainoksen alueen postiluukkuihin, jossa kerrotaan ovelta ovelle -kampanjoinnista ennakkoon.

Ohjeita koputteluun

Koputtelijat voivat pukeutua SDP:n kampanjaliiveihin ja pakata kampanjointiaineistot SDP:n kangaskasseihin. Kassi voi sisältää SDP:n esitteitä, joita voi antaa koputtelun yhteydessä ihmisille tai sujauttaa postiluukusta. Mukana voi olla myös muita tuotteita ovella annettaviksi, esimerkiksi heijastimia, ruusuja tai tikkareita.

Ehdokkaiden tukiryhmät voivat luonnollisesti myös jakaa ehdokkaan omia esitteitä. Kampanjapäällikkö tai ehdokas kutsuu porukan koolle ja jakaa materiaalin vaalityöntekijöille sovittuna ajankohtana sovitussa paikassa. Vaalityöntekijöistä otetaan yhteiskuva. Vaalityöntekijät jakautuvat 2-3 hengen ryhmiin ja heille annetaan kampanjoitavat alueet.

Etukäteen kannattaa selvittää, onko alueen kerrostaloissa alaovi auki. Ovelta ovelle -kampanjoinnin tarkoitus on olla lähellä äänestäjää. Kysyä, miten hänellä menee ja kannustaa äänestämään SDP:tä. Jos ovi ei avaudu, sujauta postilaatikosta kampanjasta kertova postikortti tai SDP:n yleisesite.

Askeleet keskusteluun

• Kun ovi aukeaa, hymyile ja ojenna ystävällisesti ruusu tai tikkari kohden henkilöä. Esittele itsesi.

“Olen ehdokas X tai ehdokkaan X tukija. Kierrämme tällä alueella ovelta ovelle, koska haluamme tietää, mitkä teemat ovat ihmisten mielestä tärkeitä tulevissa eduskuntavaaleissa. Millaisia muutoksia sinä toivoisit tulevaisuudessa Sosialidemokraattien ajavan? Millaiset terveiset sinä haluaisit välittää demareille?”

• Yksi 14:sta ovelta ovelle keskustelusta johtaa tutkimusten mukaan äänestyspäätökseen. Onkin tärkeää kuunnella mitä äänestäjä vastaa ja vasta sitten ryhtyä suostuttelemaan. Yritä pitää keskustelu napakkana.

• Sinun ei tarvitse tuntea SDP:n kaikkia linjoja, jotta voit keskustella äänestäjän kanssa. SDP:n arvot ovat sinulle tuttuja, joten arvoihin perustuvilla vastauksilla pääsee jo pitkälle. Jos äänestäjä on kiinnostunut lisätiedoista, voit ohjata hänet SDP:n verkkosivujen vaaliohjelma-osioon. Tärkeintä on vastata äänestäjän ajatuksiin ymmärtäen ja omiin arvoihin pohjautuen.

• Ennen ovikampanjointia on hyvä olla selvillä, milloin piirijärjestön seuraava uusien ja kiinnostuneiden jäsenten tapahtuma on. Voit myös kertoa esimerkiksi ehdokkaan oman tukiryhmän seuraavasta tapaamisesta tai kutsua henkilön mukaan oman kuntasi vaalivalvojaisiin.

Sosialidemokraatit saivat Ruotsissa vaalikampanjan aikana tuhansia uusia jäseniä, kun jäsenyyttä muistettiin tarjota äänestäjille, jotka suhtautuivat puolueeseen myönteisesti. Muista siis rohkeasti kysyä ihmisiä mukaan puoleen toimintaan!