Nyt on aika auttaa hädänalaisia

SDP:n puoluehallituksen kannanotto

Kiihtyvä pakolaiskriisi asettaa eurooppalaiset uuteen tilanteeseen: hätä ei näy enää vain muutamissa paikoissa, vaan joka puolella Eurooppaa. Sotaa tai muita kriisejä ja nälänhätää pakenevien ihmisten määrä on niin suuri, että taakkaa on tarpeen jakaa laajalti. SDP kiittääkin maan hallitusta siitä, että tosiasiat on tunnustettu ja hallituksesta on löytynyt valmiutta ottaa vastaan tavallista suurempi määrä pakolaisia.

Pakolaisten määrän kasvaessa lisääntyy myös tarve vastaanottokeskuksiin. Viime päivinä useissa kunnissa on tehty päätöksiä asiasta, ja valmiudet vastaanottokeskuksen perustamiseen ovat vaihdelleet. SDP:n puoluehallitus vetoaa kuntapäättäjiin, että tilannetta arvioitaisiin kokonaisuuden ja faktojen kautta. Paras keino voittaa ennakkoluulot on kohdata ne. Nyt on aika auttaa hädänalaisia.

Puoluehallitus muistuttaa samalla, että köyhyyden poistaminen on edelleen oltava Suomen kehityspolitiikan keskeinen tavoite ja varoja on erityisesti suunnattava kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämän parantamiseen ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden vähentämiseen. Suomen tulevassa kehityspoliittisessa linjauksessa pitää keskittyä Suomen vahvuuksiin, eli tasa-arvoon, koulutukseen ja työelämän kysymysten edistämiseen.

Tähän tilanteeseen sopii mahdollisimman huonosti hallituksen budjettiesitys, joka romuttaa kansalaisjärjestöjen osallistumisen ihmisten auttamiseen ruohonjuuritasolla. SDP edellyttää, että budjettikäsittelyssä vähintään FinnFundille sen pyytämättä osoitettu ylimääräinen pääomittaminen palautetaan kansalaisjärjestöjen toimintaan.

SDP muistuttaa, että Suomi on sitoutunut kehitysyhteistyövarojen nostamiseen YK:n suosittelemaan 0,7 prosentin tasoon.