Nurminen: haluaako hallitus eläkeläiset sosiaaliturvan asiakkaksi?

Hallitus on ilmoittanut poistavansa eläkkeensaajien asumistuen ja siirtävänsä sen saajat yleisen asumistuen piiriin. Leikkaus on yhteensä 123 miljoonan euron suuruinen. Asumistuen piirissä olevat eläkeläiset ovat kaikkein pienituloisimpia vuokralla asuvia eläkeläisiä. Yli 40 000 eläkeläistä menettää leikkauksen myötä jopa 100-200 euroa kuukaudessa. Eduskunnan nuorin kansanedustaja Ilmari Nurminen (sd) on jättänyt aiheesta tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen.

– Me nuoret sukupolvet arvostamme ikäihmisiä ja haluamme pitää heistä huolta, mutta missä on hallituksen moraalinen vastuu? Miksi hallitus on valinnut leikkausten kohteeksi kaikkein pienituloisimmat vanhukset vanhukset, kysyy Nurminen

– Miksi hallitus haluaa siirtää vanhukset sosiaalitoimiston asiakkaiksi? Hallituksen linjaus siirtää Kelan asiakkaita sosiaalitoimiston asiakkaiksi. Eikö hallitus ymmärrä, miten tuskallista monen eläkeläisen on hakea apua sosiaalitoimiston luukulta, kysyy Nurminen.

– Toivottavasti hallitus ei aseta kymmeniä tuhansia ikääntyviä valitsemaan lääkkeiden ja ruoan väliltä, toteaa Nurminen.