Nopeampaa reagointia rakennemuutoskuntien osalta

Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus perustuu sellaisille verotustiedoille, jotka voivat olla huomattavan erilaisia kunnan nykyhetken verotuspohjan kanssa.Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) on jättänyt kirjallisen kysymyksen verotulontasausjärjestelmän verotietojen ajantasaisuudesta.

”Kaskinen on tästä ongelmasta ikävä esimerkki. Kaskinen on äkillisen rakennemuutoksen alue ja sen verotuspohja on muuttunut huomattavasti niistä ajoista, joihin valtionosuuksien tasauksen laskelmat perustuvat. Tänä vuonna Kaskinen joutuu toteuttamaan yhteistoimintaneuvottelut ja maksamaan samanaikaisesti verotulontasausta muille kunnille” Kumpula-Natri sanoo.

Kaskisissa on Pohjanmaan korkein työttömyysprosentti. Kaupungilla on lisäksi huomattava lainataakka. Kaskinen joutuu kuitenkin maksamaan kuluvana vuonna 700 000 euroa verotulontasausta. Sen tulee maksaa tasausta vielä ensi vuonnakin.

”Verotulontasausjärjestelmä ei ota riittävällä tavalla huomioon äkillisiä rakennemuutoksia. On erikoista, että kunta voi joutua samanaikaisesti maksamaan verotulontasausta ja hakemaan harkinnanvaraista valtionapua” Kumpula-Natri toteaa.

”Kysynkin nyt hallitukselta, onko sillä mahdollisuuksia puuttua tähän epäkohtaan vielä tämän ja ensi vuoden osalta” Kumpula-Natri lisää.