Nollatoleranssi kevään merkittävin ehdotus

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero pitää ehdotusta nuorisotyöttömyyden nollatoleranssista kevään toistaiseksi merkittävimpänä avauksena. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitti Joensuun puoluekokouksessa nollatoleranssia nuorisotyöttömyyteen.

Jokaiselle nuorelle tulee taata kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen mahdollisuus työ-, koulutus- tai harjoittelupaikkaan. Paateron mukaan kyse on käytännössä nuorten yhteiskuntatakuun säntillisestä täyttämisestä.

On valittava se, että nuorten työllistämisestä, harjoittelupaikasta tai koulutuksesta maksetaan vähän heti, ei sitä, että työttömyydestä maksetaan paljon myöhemmin.

– Urpilaisen lupaus nuorisotyöttömyyden kitkemisestä on saanut jo tukea mm. työ- ja elinkeinoministeriön pääekonomisti Pekka Tiaiselta. Nuorten työttömyyskierteen katkaiseminen esimerkiksi yhdeksän kuukauden tukityöllistämisjaksolla maksaisi valtiolle noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Tiaisen mukaan yhteiskunnan velkasaldoa tämä summa ei juuri kasvata. 100 miljoonaa ei ole koko totuus, sillä yhteiskunnan todelliset kustannukset toiminnan ansiosta alenisivat. Kun nuori on sosiaaliturvan sijaan töissä, maksaa hän samalla enemmän veroja.

– Nuorten työttömyysaste on noussut tilastokeskuksen mukaan vuoden 2008 huhtikuun 14,9%:sta tämän vuoden huhtikuuhun 23,2%:iin. Tämä tarkoittaa työttömien määrän lisääntymistä yli puolella. Nuorten on entistä vaikeampi pysyä elannonsyrjässä kiinni. Tämä näkyy esimerkiksi velkasuhdeasioiden määrässä käräjäoikeudessa. Kun näitä asioista 2005 käsiteltiin 60 000, viime vuonna niiden määrä oli kasvanut 205 000:een.

– Erityisesti nuorisotyöttömyydestä on syytä huolestua Kymessä, jossa kokonaistyöttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys ovat keskimääräistä korkeammalla tasolla.