Niina Malm: Pidetään huolta kunnasta, sillä kunta pitää huolta meistä

Niina Malm

Olin kahden pienen lapsen äiti, kun pääsin töihin terästehtaalle. Työ oli kolmivuorotyötä ja mieheni oli töissä reissuhommissa. Jos Imatralla ei olisi tuolloin ollut kolmivuorohoitoa tarjolla lapsilleni, en olisi voinut ottaa työtä vastaan.

Tässä itselleni henkilökohtaisesti kilpistyy se, miksi kunta ja kunnan palveluiden saatavuus, toimivuus tai toimimattomuus on niin merkityksellistä. Se, millaisia valintoja ja päätöksiä kunnissa tehdään, vaikuttaa kaikkien kuntalaisten elämään. Yksittäiset päätökset voivat muuttaa ihmisen elämän suuntaa. Kuten vaikka se, että kunta tarjoaa lapsille hoitopaikan tilanteessa kuin tilanteessa. Tai se, että apua on saatavilla oikeaan aikaan ja tarpeeksi ajoissa.

Kunnissa päätettävillä asioilla on vaikutusta meidän jokaisen arkeen, aina varhaiskasvatuksesta ja koulutuksesta kunnan infraan ja elinvoimaan. Oikea-aikaisilla ja laadukkailla palveluilla pidetään huolta ihmisten hyvinvoinnista, mutta samalla myös ennaltaehkäistään vaikeiden ongelmien syntymistä ja niiden syvenemistä elämän eri tilanteissa. Kuntalaisten työkyvystä, mielenterveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen on myös kunnan etu, joka maksaa itsensä aina takaisin.

Kotikuntani on antanut minulle paljon, ja nyt on minun vuoroni antaa takaisin. Kunnissa tarvitaan päättäjiä, joilla on kanttia puolustaa kuntien palveluita taloudellisesti vaikeina aikoina, ja joilla on myös rohkeutta investoida ja katsoa pidemmälle tulevaisuuteen. Nyt on aika laittaa ihmisten hyvinvointi etusijalle.

Pidetään huolta kunnasta, sillä kunta pitää huolta meistä.