Neljä pohjoismaista sos.dem. puheenjohtajaa kehottaa Israelia ja Hamasia tulitaukoon

Neljä sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtajaa kehottaa Israelia ja Hamasia välittömään tulitaukoon ja ryhtymään uudelleen rauhanneuvotteluihin.

Lähi-idässä on taas meneillään tragedia. Jälleen siviilit – palestiinalaiset ja israelilaiset – kärsivät ankarimmin. YK:n, EU:n ja ympäröivän maailman on taivuteltava osapuolet tekemään aselepo ja aloittamaan rauhanneuvottelut.

Valtaosa uhreista on viattomia palestiinalaisia siviilejä, jotka eivät voi paeta taisteluja suljetusta Gazasta. Monet ovat lapsia. Israelilla on oikeus itsepuolustukseen, mutta sen on noudatettava kansainvälistä oikeutta ja vältettävä siviiliuhreja. Israelilla on miehittäjävaltiona ja ylivoimaisesti vahvimpana osapuolena erityinen vastuu konfliktissa. Tuomitsemme Israelin suhteettoman voimankäytön, joka rikkoo kansainvälistä oikeutta ja humanitaarisia perusperiaatteita.

Samalla tuomitsemme Hamasin tekemät raketti-iskut. EU on luokitellut Hamasin terrorijärjestöksi. Torjumme sen käyttämät menetelmät torjumme jyrkästi. Väkivalta on lopetettava, jos rauhanprosessille halutaan antaa mahdollisuus tuottaa tuloksia. Väkivalta ja viha synnyttävät uuden väkivallan noidankehän.

Molempien osapuolien on kunnioitettava YK:n ja ympäröivän maailman vaatimusta aloittaa välitön tulitauko. Se tai ne osapuolet, jotka eivät tottele aselepoa tulee alistaa EU:n ja YK:n rajoitetoimenpiteille. Rinnakkaisesti rauhanneuvotteluiden kanssa on nimitettävä riippumaton komissio tutkimaan osapuolien ihmisoikeusrikkomuksia konfliktin aikana. On tärkeä periaate, että myös sotarikoksiin syyllistyvät on asetettava oikeuden eteen.

Tulitaukoa täytyy seurata järkevät rauhanneuvottelut kansainvälisessä valvonnassa. Neuvottelujen tuloksena saavutettu kansainväliseen oikeuteen perustuva rauha on ainoa ulospääsy tämän hetken kaaoksesta. Se on myös ainoa tapa – sekä palestiinalaisille, että israelilaisille – luopua väkivallasta, jättää taakse tuhotut elämät ja murskatut unelmat.

Mahdollisen rauhansopimuksen solmimisen jälkeen kansainvälinen sotilaallinen läsnäolo saattaa olla välttämätön. Pohjoismaiden tulee suhtautua myönteisesti osallistumiseen rauhanturvaamiseen.

Jotta neuvottelut johtavat rauhaan ja vakauteen, on niissä käsiteltävä sekä yli 60 vuotta kestäneen konfliktin juuret, että ne ongelmat, joista palestiinalaiset ja israelilaiset joutuvat kärsimään päivittäin.

Tämä tarkoittaa, että Israelin on lopetettava Länsirannan miehitys, purettava siirtokuntapolitiikka, joka sisältää vallattujen alueiden mielivaltaisen liittämisen ja lopettava Gazan saarto. Kannatamme miehitetyillä alueilla tuotettujen tuotteiden merkintää antaaksemme kuluttajille mahdollisuuden olla ostamatta näitä tuotteita.

Kehotamme yrityksiä olemaan käymättä kauppaa tavaroilla ja palveluilla miehitetyltä alueelta. Työskentelemme kansainvälisesti, jotta miehitetyillä alueilla tuotetuille tuotteille saadaan kieltoja.

Gazan rajat on avattava humanitaariselle avulle, henkilöille ja kaupalle. Tässä Egyptillä on erityinen vastuu. Gazan humanitaarisen ja taloudellisen tilanteen on parannuttava. Humanitaarinen katastrofi on hyytävä uhka rauhalle ja demokraattiselle kehitykselle.

Oikeudenmukainen rauhansopimus edellyttää myös, että kaikki väkivallanteko loppuu ja molemmat osapuolet tekevät kaikkensa estääkseen yksittäisiä toimijoita tekemästä terroritekoja.

Pohjoismaiset sosiaalidemokraatit ovat yli 40 vuotta olleet mukana toimimassa oikeudenmukaisen ja kestävän rauhan hyväksi Israelin ja palestiinalaisten välisessä konfliktissa. Nämä kokemukset ovat saaneet meidät vakuuttuneiksi siitä, että vain kansainvälisen oikeuden mukaisissa neuvotteluissa aikaansaatu kahden valtion ratkaisu voi ratkaista konfliktin ja taata sekä palestiinalaisten, että israelilaisten lailliset vaatimukset kansallisesta itsemääräämisoikeudesta ja turvallisuudesta. Kahden valtion ratkaisu edellyttää tietenkin vastavuoroista tunnustamista ja halua rauhanomaiseen rinnakkaiseloon.

Jonas Gahr Store, puheenjohtaja Norjan työväenpuolue

Stefan Löfven, puheenjohtaja, Ruotsin sosialidemokraatit