Myös ammattiin valmistuneiden nimet lehtiin

Lauantaina useissa suomalaisissa kodeissa juhlitaan lasten saavutuksia. Uudet ylioppilaat ovat selvinneet vähintään 12 vuoden uurastuksesta ja ajatukset ja pyrinnöt tähtäävät osalla pitkällekin tulevaisuuteen. Onnea kaikille uusille ylioppilaille!

Suomessa on tapana, että ylioppilaiden nimet julkaistaan lehdissä, toimitetaanpa jopa erillisiä ylioppilasliitteitä. Uudet ylioppilaat miettivät mennyttä kouluaikaa ja pohtivat tulevia valintojaan. Näitä lukemalla saa itsekin kokea ripauksen nuoruuden innokkuutta.

Myös ammattiin valmistuneet juhlivat loppuviikosta urakkansa loppuun saattamista. Ammattiin valmistuu tänä keväänä 69 900 opiskelijaa. Määrä on kasvussa. Ylioppilaiden tavoin myös ammatteihin valmistuneiden nimet voitaisiin julkaista lehdistössä ja tehdä heistä henkilökuvauksia. Jotkut lehdet jo näin toimivatkin.

– Ammatteihin valmistuvat ovat merkittävä yhteiskunnallinen voimavara samoin kuin ylioppilaatkin, painottaa Tuula Peltonen, joten myös heidän huomioimisensa on nostettava uudelle, korkeammalle tasolle.