Myller: Uskon suuren valiokunnan kunnioittavan perjantain päätöstä tasa-arvoisessa avioliittolaista

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Riitta Myller (sd.) uskoo valiokunnan kunnioittavan suuren salin päätöstä hyväksyä kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista.

– Kun kyse on kansalaisaloitteesta ja sen on jo eduskunta suuressa salissa hyväksynyt, valiokunnassa tuskin on halukkuutta lähteä muuttamaan kansanedustajien enemmistön tahtoa, Myller ennakoi.

Myller toivoo, että lakiehdotus saadaan käsiteltyä valiokunnassa kerralla loppuun asti. Pääsäännön mukaan lakiehdotus viedään suuressa valiokunnassa suoraan päätökseen ilman asiantuntijakuulemisia. Se tarkoittaisi sitä, että ensi keskiviikkona 3.12. klo 12.30 alkavassa käsittelyssään suuri valiokunta ilmoittaisi yhtyvänsä eduskunnan täysistunnon päätökseen.

Suuren valiokunnan käsittelyn jälkeen lakialoite palaa eduskunnan täysistuntoon jatkettuun ensimmäiseen käsittelyyn.