Myller: Sotilasliitto ei anna turvaa Suomelle

Riitta Myller

Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa Suomen on turvallisinta pitäytyä nykyisessä asemassaan sotilasliitto Naton ulkopuolella, sanoi kansanedustaja Riitta Myller Ilomantsissa vappuna.

– Suomen tulee aktiivisesti olla mukana ratkaisemassa konflikteja osan EU:n ja YK:n toimintaa. Omilla lähialueillamme rajat ylittävä yhteistyö Venäjän kanssa on jo vuosikymmeniä luonut pohjan ruohonjuuritason yhteistyölle ja ihmisten välisille kontakteille. Tätä työtä on edelleen kehitettävä niin että yhteistyön avulla löydetään uusia avauksia raja-alueiden palvelujen kehittämiseksi ja työpaikkojen lisäämiseksi molemmin puolin rajaa.

– Yhteisvastuun ja luottamuksen rakentaminen lisäämällä ihmisten välistä tasa-arvoa ovat avain myös maailmalaajuisesti kärjistyneen ilmapiirin liennyttämiseen, arvioi Myller. Tasa-arvoa tarvitaan köyhien ja rikkaiden maiden välille sekä sisälle. Sota ja köyhyys synnyttävät massamuuttoa ja siihen voidaan tehokkaasti puuttua vain auttamalla köyhiä maita kehittymään ja sotien osapuolia hakemaan pysyvää rauhanomaista ratkaisua.

– Valitettavasti Suomi on leikannut rajulla kädellä kehitysyhteistyövaroja jotka nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa olisivat kehitysvaikutustensa vuoksi myös parasta turvallisuuspolitiikkaa meille itsellemme, sanoi Myller.

Hallitus kasvattaa eriarvoisuutta

– Maaseudun palvelut ja julkinen liikenne rapautuvat vauhdilla. Viivytystaistelusta huolimatta junaliikenne Joensuun ja Nurmeksen välillä uhkaa loppua vuoden vaihteeseen mennessä. Tähän ei pidä edelleenkään suostua. Kaikenlaisten yhtiöittämisuhkien sijaan hallituksen tulee sitoutua jatkamaan henkilöliikennettä raiteilla myös vuodenvaihteen jälkeen, vaati Myller.

– Henkilöliikenteen lisäksi raideliikenteen kehittämistä ei kuoppaamista kaipaa myös alueen kehittyvä bioteollisuus. Nurmeksen bioteollisuuden monipuoliselle kehittämiselle on annettava täysi tuki ja varmistettava että myös tarvittava rahoitus järjestyy. Kyseessä on tulevaisuuden investointi ja näitä investointeja Suomi ja maakunta tarvitsevat kasvun ja työpaikkojen lisäämiseksi, sanoi Myller.

Suomen hallituksen olisikin tehtävä täyskäännös talouspolitiikkaan ja saatava Suomi näivettämisen sijaan nousuun. Kansalaisia ja alueita eriarvoistava politiikka vie ostovoimaa ja luottamusta yrittämiseen.

– Pohjois-Karjalan kannalta alueen saavutettavuus on tärkein asia täällä olevien työpaikkojen säilymiselle ja uusien syntymiselle. Hallituksen kaavailut Suomen teiden ja rautateiden sekä vesiväylien yhtiöittämiseksi on tälle tavoitteelle myrkkyä. Kasvavat käyttäjämaksut lankeavat korkeampina kaukana keskuksista oleville alueille. Me emme halua olla hallituksen yltiöpäisten yhtiöittämiskokeilujen maksajina, sanoi Myller.