Myller: Pariisissa tehtiin käänne

Riitta Myller

Pariisin ilmastokokouksen sopu antaa luottamusta tahdolle pelastaa maapallo, kommentoi SDP:n ympäristövastaava, kansanedustaja Riitta Myller ilmastokokouksen tulosta.

– Tavoite kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamisesta alle kahden asteen, mutta pyrkimys päästä tiukempaan on hyvä alku, toteutuakseen se vaatii tiukkoja jatkotoimia. Lämpötilan nousun hillitseminen 1.5 asteeseen on välttämätön pitkän aikavälin tavoite, joka vaatii tuekseen selkeän ohjelman siitä miten päästojen vähentämistä nopeutetaan. Ohjelman on oltava läpinäkyvä ja sitova kaikkien osalta. Fossiilisista polttoaineista pitäisi käytännöllisesti luopua 2050 mennessä , sanoo Myller.

– Pitkän aikavälin tavoitten saaminen kaikkia maita sitovaksi tulevissa neuvotteluissa, mahdollistaa todellisten energiatehokkaiden ja uusiutuvien energiainnovaatioiden esiinmarssin ja käyttöön oton. Tässä kehityksessä on myös Suomen korkean koulutustason omaavana maana otettava paikkansa ja luotava tätä kautta työllistävä vientistrategia, sanoo Myller.