Myller: Nyt tarvitaan yhtenäistä Euroopan unionia – Ilmastosopimusta ei saa vaarantaa

Riitta Myller

SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Riitta Myller on tyrmistynyt tiedoista, jonka mukaan Donald Trump aikoisi irrottaa USA:n Pariisin ilmastosopimuksesta.

– Emme saa lamaantua, vaan nyt tarvitaan entistä enemmän yhtenäisen Euroopan unionin johtamaa ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa. Onneksi USA ei ole maailman ainoa mahtava valtio. Jos EU-maat, Kiina, Intia ja muut merkittävät valtiot ja globaalit toimijat pysyvät ilmastosovun takana, voimme vielä voittaa taistelun ilmastonmuutosta vastaan, Myller muistuttaa.

– Ilmastonmuutoksella on jo nyt ja erityisesti edetessään valtavat ekologiset, inhimilliset ja taloudelliset vaikutukset. Nämä tulevat vaikuttamaan myös Trumpin äänestäjiin ja heidän elämäänsä. Haluan uskoa, että tästä pöyristyttävästä uutisesta huolimatta amerikkalaiset ihmiset ja yritykset ovat ilmastonmuutoksen torjunnan takana ja ymmärtävät sen merkityksen vaikka heidän presidenttinsä ei näin tee, Myller toivoo.