Myller: Laina-ajan pidentäminen lisää eurooppalaista vakautta

SDP:n ryhmäpuheenvuoron ERVV:lle annetun valtiontakauksen voimassaoloajan pidentämisestä käyttänyt kansanedustaja Riitta Myller muistuttaa, että ERVV:n kautta annettujen lainojen laina-ajan pidentämisen tavoitteena on edesauttaa maiden edellytyksiä palata velkakirjamarkkinoille ja saada pitkällä aikavälillä velkasuhteensa kestävälle tasolle. Se on myös Suomen etu.

– Kreikan, Irlannin ja Portugalin lainaohjelmille päätetty pidennetty maksuaika tarjoaa näille maille mahdollisuuden nousta nopeammin jaloilleen ja antaa myös sosiaalisesti oikeudenmukaisemman mallin lainan takaisinmaksulle.

Myller painotti, että sosialidemokraattien lähtökohtana on, että euroalueen valtiot ottavat ensisijaisen vastuun omista talouksistaan ja suomalaisten riskit rajataan. Riskejä on kriisin aikana sosialidemokraattien vaatimuksesta rajattu mm. vakuuksilla.

– Tällä hetkellä vakuuksia on tilillä yhteensä 1.163 miljardia. Vakuudet on osoitus Suomen tiukasta tukipolitiikasta. Tärkeintä on kuitenkin, että kriisimaat selviytyvät velvoitteistaan sovitun mukaisesti.

Myller lisäsi, että laina-ajan pidentämisellä luodaan myös vakautta Eurooppaan. Suuret leikkaukset kriisimaissa ovat lisänneet epätasa-arvoa ja se puolestaan lisää yhteiskunnallista tasapainottomuutta ja vaikuttaa kielteisesti myös talouskasvun edellytyksiin.

– Meillä ei ole varaa Euroopan sosiaaliseen kriisiin. Vaikka monien maiden taloudellinen tilanne pakottaa valtiontalouden tasapainottamiseen budjettileikkauksienkin kautta, on katsottava tarkkaan mistä leikataan.