Myller kehottaa Mykkästä pitäytymään tosiasioissa: SDP kannattaa kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa

9.9.2018

SDP:n kansanedustaja Riitta Myller kehottaa sisäministeri Kai Mykkästä pitäytymään tosiasioissa Mykkäsen arvioidessa SDP:n ilmastopoliittisia tavoitteita. Myller muistuttaa, että SDP on jo vuosia ajanut politiikkaa, jolla vähennetään suomalaisen yhteiskunnan riippuvaisuutta fossiilisista polttoaineista.

‒ Kokoomuksen ympäristöasioista vastaavan sisäministeri Kai Mykkäsen väitteet, että SDP ei kannattaisi nopeaa fossiilisista polttoaineista luopumista, ovat vailla totuuspohjaa. Viimeksi kesäkokouksessaan elokuussa SDP:n eduskuntaryhmä esitti puolueen tavoitteet poluksi ilmastonmuutoksen torjuntaan. Myös koko puolueen uusi veropoliittinen ajattelu lähtee siitä, että verotuksen keinoin tulisi ohjata yhteiskuntaa ekologisesti kestävämpään suuntaan, mikä tarkoittaa ennen kaikkea uusiutuvan energian tukemista ja energiatehokkuuden edistämistä, Myller toteaa.

Myller korostaa SDP:n ilmastopoliittisen ajattelun laaja-alaisuutta. Muutos kestävämpään yhteiskuntaan on puolueen mielestä tehtävä yhdessä kaikkien yhteiskunnan toimijoiden eli yrityksien, työntekijöiden ja kuluttajien kanssa. Siksi Suomen polku päästövähennyksiin ja hiilineutraliuteen tulisi valmistella parlamentaarisesti ja osallistaa työhön kaikki yhteiskunnan osa-alueet. Avainasemassa ovat panostukset osaamisen kehittämiseen sekä tutkimukseen- ja tuotekehitykseen, jotta Suomi voisi olla edelläkävijä kansainvälisesti.

Jaa sosiaalisessa mediassa