Myller Joutsenossa: Työn ja oikeudenmukaisuuden linja vahvistui

Sopu loppukauden kehysbudjetista vahvistaa hallituksen sitoutumista tasa-arvoisen hyvinvointivaltion vahvistamiseen ja tuloerojen kaventamiseen. Suomalainen hyvinvointi syntyy työstä ja siksi oli hyvä, että työmarkkinajärjestöt olivat mukana valtiontalouden tasapainottamisessa. Järjestöjen panos työurien pidentämiseksi helpotti  hallituksen työtä, sanoi kansanedustaja ja SDP:n puoluehallituksen jäsen Riitta Myller puhuessaan Kymen sosialidemokraattien piirikokouksessa Joutsenossa lauantaina .

Kolmikantainen sopiminen vahvistaa myös Suomen kilpailukykyä. Tarvitaan uusia työpaikkoja ja työn tuomaa tervettä kasvua.  Tätä hallitus edesauttaa tukemalla kasvuyrityksiä ja T&K ponnistuksia sekä investointeja.

Sosialidemokraateille on tärkeää, että sekä tälle vuodelle hyväksytty valtion tulo- ja menoarvio että nyt tehdyt kehyslinjaukset kaventavat tuloeroja. On huomion arvoista, että tämä tapahtuu tilanteessa, jossa Suomen ylivelkaantumisen estämiseksi tarvitaan myös kipeitä leikkauksia.

– Sosialidemokraattien näkemykset ovat toteutuneet mm. niin, veroja maksetaan nyt yhä enemmän maksukyvyn mukaan.  Jo aiemmin tehdyn pääomatuloveron korotuksen lisäksi verotuksen oikeudenmukaisuutta kasvatetaan nyt uudella solidaarisuusverolla, suurten perintöjen lisäverolla sekä suurten eläkkeiden saattamisella samalle viivalle palkkatulojen kanssa.

– ALV:n prosentin korotus korvataan kaikkein pienituloisimmille aikaistamalla perusturvaindeksien maksamista puolella vuodella sekä korottamalla kunnallista perusvähennystä ja työtulovähennystä.

Työurien pidentämiseksi ja nuorten syrjäytymisen estämiseksi sosialidemokraateille tärkeä nuorten yhteiskuntatakuu eli koulutus – työ –tai harjoittelupaikka kaikille alle 25- vuotiaille  toteutetaan tarvittavan lisärahan turvin.

Uutta työtä Kymeen ja Etelä-Karjalaan tulee myös hallituksessa sovittujen väylähankkeitten kautta.  Tämä alue voi olla erityisen tyytyväinen saamiinsa liikenneinvestointeihin tilanteessa, jossa käytettävät määrärahat ovat pudonneet yli puolella edellisen hallituskauden liikennebudjettiin verrattuna.