Myller ja Harakka: Asunnonostajan kuluttajansuoja turvattava

Kansanedustajat Riitta Myller ja Timo Harakka (sd) ovat jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen asuntokaupan kuluttajansuojan parantamisesta.

– Moni uusi asunto myydään niin, että ostajaa houkutellaan näennäisesti alhaisella myyntihinnalla, jolloin suuri osa asunnon kustannuksista on taloyhtiön yhtiölainana. Kotitalouksien vastuulla oleva yhtiölainakanta onkin lähes kaksinkertaistunut viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana, Myller ja Harakka sanovat.

Lupausten myötä voi ostajalla hämärtyä kuukausittaisten asumismenojen ja lainanlyhennysten todellinen yhteissumma.

-Samoin suuriin yhtiölainoihin liittyvä riski on kaikkien asunto-osakeyhtiön osakkaiden vastuulla; osakkaat vastaavat toistensa veloista viime kädessä yhdessä, jos joku heistä ei pysty suoriutumaan lainastaan, Harakka muistuttaa.

Perheelle, joka ostaa asunto-osakkeen omaksi kodikseen on turvattava mahdollisimman riskitön asuminen ja asunto-osakeyhtiölle nykyistä parempi mahdollisuus puuttua riskiomistuksiin.

– Muutoin vaarana on varsinkin kasvukeskusten asuntomarkkinoiden osalta ajautua vaaralliseen kierteeseen, Myller sanoo.