Myller: Itä-Suomen luotettava vahvuuksiinsa uuden työn luomisessa

Joensuulaisen kansanedustaja Riitta Myllerin (sd.) mukaan Itä-Suomen on luotettava omiin vahvuuksiinsa uusien työpaikkojen luomisessa.

– Metsä- ja bio-osaaminen ovat ovat alueen vahvuuksia ja juuri sellaisia ministeri Ihalaisen työllisyyden tiekartassaan kaipaamia välineitä, joilla lähteä hakemaan alueellista kasvua ja investointeja.

Itä-Suomeen, erityisesti Varkauteen ja Joensuuhun, on Myllerin mukaan saatu viime aikoina houkuteltua hyvin bio-osaamiseen liittyviä investointeja. Koko Savo-Karjalan vaalipiirin alueelle on lisäksi suunnitteilla useita biovoimaloita. Itä-Suomen yliopiston kautta alueelle on saatu tutkimuspanostuksia ja Joensuuhun Metlan pääkonttori sekä uudistetun Luonnonvarakeskuksen metsäosaaminen. Tässä on hyvä pohja bio-osaamisen yhä suuremmalle kasvattamiselle alueella.

– Luottamalla alueen vahvuuksiin saadaan aikaan paras mahdollinen tulos. Työtä on jatkettava määrätietoisesti. Suunnitteilla olevat alueelliset biovoimalahankkeet mm. Iisalmeen, Lieksaan ja Nurmekseen tulee toteuttaa mahdollisimman pian.