Myller: Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii järeitä toimenpiteitä

Riitta Myller

SDP:n kansanedustaja Riitta Myller patistelee hallitusta ryhtymään voimakkaisiin toimenpiteisiin ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi. Myllerin mielestä hallitus kulkee tuoreessa energia- ja ilmastostrategiassaan sieltä, missä aita on matalin.

─ Hallituksen energia- ja ilmastostrategia nojaa liiaksi metsäbioenergian ja turpeen hyödyntämiseen energiantuotannossa, eikä tunnusta riittävästi tarvetta koko Suomen energiajärjestelmän uudistamiselle. Energiajärjestelmien muutos maailmalla on jo käynnistynyt ja Suomen on oltava tässä kehityksessä eturintamassa. Aurinko, tuuli ja erilaiset geotermiset energialähteet ovat tulevaisuutta, Myller toteaa.

Myllerin mukaan myös energiatehokkuudessa Suomella olisi paljon parantamisen varaa. Suomen sijoitus energiatehokkuuden vertailussa on huono. Myller muistuttaa, että Suomen on oltava tutkimuksen, kehityksen ja innovaatioiden kärjessä, jotta syntyy tuotteita ja palveluita ratkaisemaan aikamme suurinta ympäristöongelmaa.

─ Maapallon pelastaminen on mahdollista. Se edellyttää voimakkaita toimia lämpenemisen pysäyttämiseksi. Näitä toimenpiteitä on syytä vaatia myös Suomen hallitukselta. Kun puhumme ilmastonmuutoksen hillitsemisestä, puhumme siitä tulevaisuudesta ja niistä olosuhteista, jossa lapsemme ja lapsenlapsemme elävät, Myller tähdentää.