Muutos alkaa 14. huhtikuuta 2019 – Suomi tulevaisuuslinjalle

SDP julkaisi tänään kampanjastartissa eduskuntavaalikärkensä sekä SDP:n tulevaisuuslinja – vaalitavoitteita ja suunta Suomelle 2030 -ohjelman. SDP:n tavoitteena on inhimillinen, tasa-arvoinen ja reilu Suomi, jossa huomenna on paremmin kuin tänään.

Vaaliohjelman esittelivät kampanjastartissa varapuheenjohtaja Sanna Marin, varapuheenjohtaja Ville Skinnari, puoluesihteeri Antton Rönnholm, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman.

– Nyt on muutoksen aika ja muutos alkaa 14. huhtikuuta 2019. Me haluamme viedä Suomen tulevaisuuslinjalle, jossa panostetaan koulutukseen ja osaamiseen, reiluun työelämään, eriarvoisuuden vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin.

– Ensi vaalikaudella jokainen nuori saa maksuttoman toisen asteen koulutukseen ja Suomessa otetaan käyttöön hoitotakuu, jonka mukaisesti kiireettömään hoitoon pääsee viikon kuluessa. Me haluamme parantaa pienituloisten eläkeläisten asemaa, sillä meille köyhyyden vähentämisessä on kyse arvovalinnasta. Ensi vaalikaudella suomalaista työelämää kehitetään yhdessä sopimalla, ei repimällä tai sanelemalla, sanoo Marin.

Työ SDP:n tulevaisuuslinjan muodostamiseksi alkoi vuonna 2017. Tulevaisuuslinjan tekemiseen on osallistunut yli 450 puolueen jäsentä. Tämän lisäksi tulevaisuuslinjaan on voinut vaikuttaa SDP:n Kansalaispaneelin kautta.

– Meidän tavoitteemme on sopimisen Suomi. Tämän vaalikampanjan aikana olemme lähteneet keskustelemaan ihmisten kanssa kuunnellen ja yhteisymmärrystä hakien. Tällaista politiikkaa haluamme tehdä myös ensi hallituskaudella. Riitely riittää nyt, olemme siihen liian pieni kansa. Kevään eduskuntavaaleissa päätetään suunta Suomelle, sanoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

Tulevaisuuslinja – SDP:n vaalitavoitteita ja muutoksen suunta (pdf)

Vaalikärjet (pdf)

Medmänskligt, jämlikt och rättvist Finland (pdf)