Muutoksia SDP:n hallitusryhmän henkilöstössä

SDP:n puoluehallitus päätti tänään pidetyssä kokouksessaan vaihdoksista puolueen ministeriryhmän henkilöstössä. Muutokset vaikuttavat myös puoluetoimiston sekä SDP:n eduskuntaryhmän kanslian henkilöstöihin.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen uudeksi erityisavustajaksi tulee VTK Matti Niemi. Niemi työskentelee tällä hetkellä vaikuttajaviestinnän konsulttina viestintätoimisto Pohjoisranta Burson-Marstellerissä. Niemi on työskennellyt myös muun muassa poliittisena sihteerinä Iso-Britannian suurlähetystössä ja toimittajana Uutispäivä Demarissa sekä Taloussanomissa. Niemellä on myös kokemusta poliittisista luottamustehtävistä muun muassa Helsingin ympäristölautakunnan puheenjohtajana. Järjestökentällä Niemi on toiminut muun muassa Suomen nuorisoyhteistyö Allianssin varapuheenjohtajana.

Ministeri Urpilaisen valtiosihteerinä jatkaa Tuire Santamäki-Vuori. Myös hallitusryhmän sihteeri Tage Lindberg, sekä erityisavustajat Arto Virtanen ja Ville Kopra jatkavat tehtävissään.

Opetusministeri Krista Kiurun valtiosihteerinä aloittaa VTT Pilvi Torsti. Torsti työskentele tällä hetkellä työministeri Lauri Ihalaisen erityisavustajana. Torsti on työskennellyt aiemmin muun muassa tutkijana.

Ministeri Kiurun erityisavustajana aloittaa YTM Esa Suominen. Suominen on työskennellyt ministeri Kiurun erityisavustajana tämän toimiessa asunto- ja viestintäministerinä. Suominen aloittaa tehtävässä 1.7.2013.

Työministeri Lauri Ihalaisen erityisavustajana aloittaa Olli-Pekka Koljonen. Koljonen siirtyy tehtävään ministeri Urpilaisen erityisavustajan tehtävästä. Ministeri Ihalaisen valtiosihteerinä jatkaa OTK Janne Metsämäki.

Peruspalveluministeri Susanna Huovisen valtiosihteerinä aloittaa YTM Ulla-Maija Rajakangas. Rajakangas toimii tällä hetkellä Finanssialan Keskusliitossa yhteiskuntasuhteiden johtajana. Rajakangas on toiminut aiemmin useissa poliittisen avustajan tehtävissä, muun muassa SDP:n ministeriryhmän sihteerinä, eduskunnan puhemiehen erityisavustajana sekä pääministerin erityisavustajana. Lisäksi Rajakangas on työskennellyt muun muassa Suomen Lakimiesliiton tiedotuspäällikkönä sekä Tekniikan akateemisten liiton asiamiehenä.

Ministeri Huovisen erityisavustajana aloittaa VTK Laura Lindeberg. Lindeberg työskentelee tällä hetkellä erityisasiantuntijana Sosiaalialan korkeakoulujen ammattijärjestö Talentiassa. Lindeberg on työskennellyt aiemmin sosiaalityöntekijänä. Lindeberg aloittaa tehtävässä 1.7.2013.

Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitasen erityisavustajana aloittaa VTM, MA Antton Rönnholm. Rönnholm työskentelee tällä hetkellä konsulttiyrittäjänä. Rönnholm on työskennellyt aiemmin muun muassa EU-asiantuntijana Elinkeinoelämän keskusliiton Brysselin toimistossa, tutkijana Centre for European Policy Studies – tutkimuslaitoksessa, MEP Mitro Repon erityisavustajana sekä Suomen Lakimiesliiton vs. viestintäpäällikkönä. Rönnholm aloittaa tehtävässä 1.7.2013.

Ministeri Viitasen erityisavustajana aloittaa myös Krista Kiurua asunto- ja viestintäministerinä avustanut Jouni Parkkonen.

Ulkoministeri Erkki Tuomiojan lehdistöavustajana aloittaa VTM Tero Shemeikka. Shemeikka työskentelee tällä hetkellä SDP:n kansainvälisten asioiden sihteerinä. Shemeikka on työskennellyt aiemmin muun muassa ympäristöministerin, työministerin ja opetusministerin erityisavustajana sekä eduskunnan varapuhemiehen erityisavustajana. Shemeikka aloittaa tehtävässä elokuussa.

Ministeri Tuomiojan erityisavustajana jatkaa Tarja Kantola.

Vaihdokset vaikuttavat myös SDP:n puoluetoimiston henkilöstöön. Peruspalveluministereiden erityisavustajana toiminut Ismo Kainulainen palaa 1.7.2013 tehtäväänsä SDP:n viestintäpäällikkönä. Tero Shemeikan tehtäviä kv-sihteerinä ryhtyy hoitamaan suunnittelupäällikkö Tuula Lampinen.

SDP:n eduskuntaryhmän kansliaan palaavat työministerin erityisavustajan tehtävästä Erkki Papunen sekä opetusministerin erityisavustajan tehtävästä Martta October. Papunen jatkaa kansliassa sosiaalipoliittisena sihteerinä ja October lainsäädäntösihteerinä.