Mustan viikon kautta kohti valoisampaa tulevaisuutta

3.12.2019

SDP:n kansanedustaja Kim Berg sanoo, että eduskunnassa on ollut nyt ”musta viikko”. Keskustan kansanedustaja Antti Rantakankaan menehtyminen ja SDP:n entisen kansanedustajan Maarit Feldt-Rannan nukkuminen pois ovat koskettaneet monia. Lisäksi kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero jätti eropyyntönsä ministerin tehtävästä ja tänään pääministeri Antti Rinne jätti hallituksensa eronpyynnön tasavallan presidentille.

– Vaikeinakin hetkinä ja kipeiden päätösten jälkeenkin on tärkeää suunnata katse eteenpäin. SDP:n tulevaisuuslinjan pohjalta rakennettua hallitusohjelma on hyvä ja sitä on jo viety yhdessä eteenpäin, Berg painottaa.

– Haluamme jatkaa niiden uudistusten ja tavoitteiden toteuttamista, joista on yhdessä sovittu. Puheenjohtaja Rinne oli valmis tekemään tiistaina raskaan henkilökohtaisen päätöksen ja hakemaan eroa pääministerin tehtävästä, jotta tärkeät hallitusohjelmaa voitaisiin edelleen toteuttaa tällä hallituskaudella. Olemme sitoutuneita jatkamaan nykyisellä hallituspohjalla, jotta yhdessä asetetut tavoitteet saavutetaan tällä hallituskaudella, Berg sanoo.

– Vaikka seuraavan pääministerin nimellä nyt spekuloidaankin julkisuudessa, niin on hyvä muistaa, että SDP:n sääntöjen mukaisesti puoluevaltuusto nimeää puolueen pääministeriehdokkaan ja ehdokkaat valtioneuvoston jäseniksi. SDP:n puoluevaltuusto kokoontuukin todennäköisesti heti ensi viikolla ylimääräisen kokoukseen tekemään kyseiset nimitykset, Berg päättää.