Järjestöjen ja muiden toimijoiden vaalitavoitteita

Ehdokkaalle 14:43

Tälle sivulle kootaan muiden toimijoiden meille toimittamia vaalitavoitteita ja tausta-aineistoja.

Akavan Erityisalat

Ammattiliitto Pro

Aseman Lapset ry

Autismiliitto

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto

• Kuntavaalisivut, jossa tietoa ehkäisevästä päihdetyöstä ja ehdokas voi myös ilmoittautua hyvinvoinnin puolestapuhujaksi (www)

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry

Ensi- ja turvakotien liitto

Fiksusti kouluun – edistämisohjelma

Fortum

FDUV

FDUV är intresseorganisationen för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Finland.

Hammaslääkäriliitto

Harso ry

HARSO ry:hyn kuuluun 24 harvinaisia sairauksia ja vammoja edustavaa jäsenyhdistystä.

Harson viesti ehdokkaille: ”Mikäli olet tärkeällä asialla harvinaissairaiden ja -vammaisten ihmisarvoisen elämän puolesta, ottaisimme mielellämme tietosi verkkosivuillemme, jonne koostamme koko Suomesta samalla asialla olevia kuntavaaliehdokkaita kaikista puolueista.”

Lue lisää (pdf)

Hevosalan kuntavaalitavoitteet

Hyvinvointiala HALI ry:n

IBD ja muut suolistosairaudet ry

Ilmastolääkärit

Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry

Invalidiliitto

Itämerihaaste

JHL

Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE

Kaupan liitto

Keliakialiitto

Kulttuuria kaikille -palvelu

Kuuloliitto

Kuulo- ja viittomakielialan järjestöt

K-Ryhmä

Kuntavaalikampanjoinnin ja vaalityön osalta K-ryhmän linjaus 4.6.2021 alkaen

Epidemiatilanteen kohentumisen myötä olemme muuttaneet linjaustamme kuntavaalikampanjoinnin osalta kiihtymis- ja leviämisvaiheen alueiden osalta. Päivitetty linjauksemme on:

• Perustasolla kampanjointi ja vaalitilaisuudet ovat sallittuja sekä sisätiloissa että ulkona alueen viranomaisten määrittelemät kokoontumisrajoitukset huomioiden.
  • Kiihtymisvaiheessa kampanjointi ja vaalitilaisuudet ovat sallittuja sekä sisätiloissa että ulkona alueen viranomaisten määrittelemät kokoontumisrajoitukset huomioiden.
  • Leviämisvaiheessa kampanjointi ja vaalitilaisuudet ovat sallittuja ulkotiloissa, mutta EIVÄT sisätiloissa. Ulkotiloissakin on huomioitava alueen viranomaisten määrittelemät kokoontumisrajoitukset.

Luvasta kampanjointiin päättää kauppias (K-Citymarketissa tavaratalopäällikkö), ja lupaa on kysyttävä etukäteen. Aina kampanjointi ei ole mahdollista.

Yllä olevan linjausten mukaan on toimittava tilaisuuden pitopäivänä, vaikka vapaampi lupa olisi aiemmin myönnetty. Lisäksi on huomioitava, että joissakin K-kaupoissa on ennakkoäänestys 26.5.–8.6.2021.

Luovan työn tekijät ja yrittäjät LYHTY

Luustoliitto

• Kuntien ja alueiden toimenpiteitä mitataan ja valtionavustuksen suuruutta määritellään jatkossa hyte-kertoimen tulosindikaattoreilla, joihin kuuluvat mm. kunnilla kaatumishoitojaksojen määrä ja alueilla lonkkamurtumien määrä. Kaatumistapaturmia ja lonkkamurtumia voidaan ehkäistä. Tutustu: Murtumat kuriin (www)

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK

Marttaliitto

Metsäteollisuus ry

Mielenterveyspooli

Monimuotoiset perheet -verkosto

• Monimuotoiset perheet -verkoston tavoitteena on kaikkien perheiden kunta. Joka kolmas suomalainen perhe on tavalla tai toisella monimuotoinen. Monimuotoiset perheet -verkoston kuntapoliittiset tavoitteet tarjoavat kuntapäättäjille konkreettisia keinoja parantaa kunnan perheystävällisyyttä, perheiden monimuotoisuus huomioiden. Lue lisää
  • Lisätietoja: Anna Moring, johtava asiantuntija, anna.moring@monimuotoisetperheet.fi

Muistiliitto

Munuais- ja maksaliitto

Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry

Näkövammaisten liitto

OAJ

Olympiakomitea

ORSI-hanke

SYKEn, VTT:n, Tampereen yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteisessä ORSI-hankkeessa tutkitaan hallinnon keinoja luotsata hyvinvointivaltio ympäristön kantokyvyn rajoihin.

Palvelualojen ammattiliitto PAM

Pelastakaa Lapset

Psykologiliitto

Rakennusliitto ry

Sailab – MedTech Finland ry

Sailab -MedTech Finland ry on Suomessa toimivien terveysteknologiayritysten yhteisö.

SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder

Sahateollisuus ry

Seta ry

Sitra

SLC, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund, ruotsinkielisten maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto

Suomen CP-liitto ry

Suomen Terveydenhoitajaliitto, STHL ry

Suomen Yrittäjät

Svenska nu -verkosto

Syöpäsairaiden lasten tutkimus ja tukisäätiö Sylva ry

Talentia

Tehy ry

Teknologiateollisuus ry

Tekniikan akateemiset TEK

Tunne rintasi ry

Työttömien Keskusjärjestö

Vapaa-ajattelijain liitto ry

Vastuullisuusmerkit (EU-ympäristömerkki, Joutsenmerkki, Luomu ja Reilu kauppa)

• Kehottavat kuntia vaikuttamaan ihmisoikeus- ja ympäristövastuun toteuttamiseen julkisten hankintojen avulla #vaikutahankinnoilla -kampanjassa.
  • Pyytävät ehdokkaita sitoutumaan vastuullisiin hankintoihin: vastuullisethankinnat.fi.
  • Tarjoavat kuntapäättäjille tietoa ja koulutusta vastuullisista hankinnoista myös vaalien jälkeen.

Vesilaitosyhdistys

Voimaa Tuulesta -koalitio

Voimaa Tuulesta on Suomessa toimivien tuulivoimayhtiöiden yhteenliittymä, joka haluaa edistää tuulivoiman rakentamista Suomeen.

Ympäristökasvatusalan järjestöt