Mitro Repo pyytää komissiota harkitsemaan Israelin laittomissa siirtokunnissa valmistettujen tuotteiden merkitsemistä.

Europarlamentaarikko Mitro Repo esitti 10.1.2013 Euroopan komissiolle kirjallisen kysymyksen Israelin laittomissa siirtokunnissa valmistettujen tuotteiden merkitsemistä.

– Euroopan unioni on Israelin suurin kauppakumppani. Eurooppalaiselle kuluttajalle on tärkeää voida valita niiden tuotteiden välillä, jotka on tosiasiallisesti valmistettu Israelissa ja jotka on valmistettu Israelin laittomissa siirtokunnissa, korostaa Mitro Repo.

– Useimmissa Euroopan supermarketeissa on mahdotonta tietää, onko hedelmät ja vihannekset kasvatettu Israelissa vai Palestiinan alueella, toteaa Repo.

Tämän lisäksi Israelin Länsirannalle perustamilla teollisuusalueilla valmistettuja tuotteita myydään eurooppalaisissa kaupoissa harhaanjohtavasti merkinnällä ”valmistettu Israelissa”.

Israelin siirtokunnat on todettu kansainvälisoikeudellisesti laittomiksi. Joulukuussa 2012 Israel antoi luvan 3 000 uuden siirtokunta-asunnon rakentamiseen kiistellylle E-alueelle. Tämä samainen alue on Palestiinan alueella.

Mitro Repo haluaa kysymyksellään korostaa sitä, että kuluttajan kannalta on tärkeää, että tuotteessa on merkintä, jolla voidaan erottaa siirtokunnissa valmistetut tuotteet Israelissa tai Palestiinassa valmistetuista.

Repo vaatii komissiolta vastausta muun muassa siihen, näkeekö komissio epäselvien merkintökäytäntöjen suhteen ristiriitaa EU:n kuluttajansuojalain edellytysten kanssa, ja harkitseeko komissio toimia, joilla kannustetaan jäsenmaita lopettamaan Israelin laittomissa siirtokunnissa valmistettujen tuotteiden myynti.

Mitro Repo on Euroopan parlamentin kuluttajasuojavaliokunnan jäsen.