Mitro Repo: Lisää demokratiaa johtajavalintoihin!

Valtionpäämiesten viime torstaina saavuttama kompromissi EU:n johtopaikoista osoitti MEP Mitro Revon mukaan sen, miten osa unionin päätöksenteosta vaatisi vielä aimo annoksen lisää avoimuutta ja demokratiaa.

Päälinjan tulisi olla se, että niin neuvoston kuin komission puheenjohtajalla tulee olla vahva visio unionin tulevaisuudesta ja korkealla edustajalla myös rautaista ulkopoliittista osaamista.

-Arvoisat Van Rompuy ja paronitar Ashton ovat varmasti päteviä ammattilaisia, mutta valintatapa, jolla varsin ehdokkaat ilmestyivät kuin tyhjästä, ei kasvattanut EU:n arvovaltaa eikä kasvattanut luottamusta EU:n päätöksentekoon.

– Unionilla ei ole varaa nostaa johtopaikoille ihmisiä vain sillä perusteella, että he eivät ärsytä yhtään jäsenmaata, Repo sanoo.

Suurten poliittisten ryhmien pitää vakavissaan miettiä, minkälaisia ehdokkaita ne jatkossa esittävät näihin korkeisiin tehtäviin ja voiko valintaprosessia jotenkin tarkistaa.

– Euroopan parlamentin poliittisten ryhmien tulee olla aidosti mukana etsittäessä parhaita ehdokkaita.

Suomella oli tällä kertaa erinomaisen pätevät ehdokkaat ja useat tahot tekivät myös paljon työtä heidän eteensä.

– Eli meillä on syytä joka tapauksessa iloita hyvästä kampanjasta ja siitä, että Suomella pienenä maana oli tarjota näin monia vahvoja nimiä, Repo pohtii.