Mitro Repo kysyy komissiolta nuohouksen sääntelystä

Euroopan parlamentin jäsen Mitro Repo on esittänyt Euroopan komissiolle kirjallisen kysymyksen nuohouksesta, kilpailupolitiikasta ja sisämarkkinoista.

– Euroopan unionin kilpailupolitiikan tavoitteena on, ettei kilpailua vääristetä sisämarkkina-alueella. Kilpailupolitiikka pyrkii takaamaan sen, että samat säännöt koskisivat kaikkia sisämarkkina-alueella toimivia yrityksiä ja yrittäjiä, korostaa Mitro Repo.

Suomessa nuohousalalla on yhä käytössä enimmäkseen piirinuohousjärjestelmä. Nuohous ei siten ole vapautettu kilpailulle.

Esimerkiksi Saksa purki vuoden 2013 vaihteessa 1930-luvulta voimassa olleen alueellisen nuohousmonopolijärjestelmänsä. Nykyään myös ulkomaalaisten nuohoojien ammatinharjoittaminen on Saksassa sallittu.

– Vaikka nuohousalasta ei ole säädetty Euroopan unionin tasolla ei tarkoita, etteivätkö yhteiset kilpailulainsäädännön periaatteet pätisi kaikkialla sisämarkkina-alueella, muistuttaa Repo.

Mitro Repo korostaa kysymyksessään, että nuohousalan vapauttaminen kilpailulle olisi luonnollinen osa EU:n sisämarkkinoiden tavoitetta tavaroiden ja palveluiden vapaasta liikkumisesta.

Mitro Repo pyytää komissiota kertomaan, onko se aikeissa ehdottaa yhdenmukaistavaa lainsäädäntöä nuohousalalle. Lisäksi Repo tiedustelee komissiolta, täyttääkö Suomen nuohousalan sääntely EU:n kilpailupolitiikan vaatimukset.