Mitro Repo Kyproksen sos.dem.puolueen 40-vuotisjuhlissa

MEP Mitro Repo vei Euroopan parlamentin Sosialistien ja Demokraattien ryhmän (S&D) terveiset Kyproksen sosialidemokraattisen puolueen EDEKin 40-vuotisjuhliin 4.12.2009.

Puheessaan Repo korosti, että Kyproksen jako tulee saada loppumaan ja uudelleen yhdistymistä on tuettava kaikin keinoin.

– Prosessissa tulee kunnioittaa YK:n päätöslauselmia ja kansainvälisiä lakeja. On myös huomioitava, että Kypros on EU:n jäsen ja noudattaa EU-lainsäädäntöä, Repo korosti.

S&D -ryhmän puolesta Repo onnitteli EDEKiä sen ensimmäimmäisestä Euroopan parlamentin jäsenestä Kyriakos Mavronikolaoksesta. Repo kertoi, että S&D -ryhmä on sitoutunut Turkin jäsenyyteen EU:ssa, mutta jäsenyyden ehtona on, että Turkki täyttää Kööpenhaminan kriteerit, tunnustaa Kyproksen ja noudattaa antamiaan sitoumuksia.

Repo korosti olevansa iloinen ja ylpeä siitä, että suomalaiset ovat voineet olla Kyproksen itsenäisyyden vuosikymmeninä mukana takaamassa ja turvaamassa saaren koskemattomuutta.

Henkilökohtaisena muistona Repo kertoi arkkipiispa ja presidentti Makarioksen Suomen valtiovierailusta. Vierailun aikana järjestetyssä ehtoopalveluksessa nuori Repo pääsi alttaripoikana kantamaan Makarioksen valtikkasauvaa.

– Ehkä tästä vierailusta sai alkunsa se tapahtumakulku, että olen nyt ensimmäinen ortodoksinen, kreikkalaiskatolinen pappi Euroopan parlamentissa ja että olen teidän kutsumana täällä teidän juhlassanne.

Mitro Repo tapaa vierailullaan myös Kyproksen arkkipiispa Chrysostomos II:n ja presidentti Dimitris Christofiaksen.