Mitro Repo: EU:n uusi tietosuojalainsäädäntö uhkaa sukututkimusta

Europarlamentaarikko Mitro Repo esitti 15. toukokuuta Euroopan komissiolle kirjallisen kysymyksen EU:n uuden tietosuojalainsäädännön uhasta sukututkimukselle.

– Sukututkimuksen kannalta suostumuksen edellyttäminen henkilötietojen kohteelta on keskeisenä vaatimuksena komission ehdottamassa yleisessä tietosuoja-asetuksessa, toteaa Mitro Repo.

Revon mukaan suostumuksen edellyttäminen olisi sukututkimuksen kannalta täysin kohtuuton vaatimus. Arviolta vain noin 10 % henkilöistä täydentää henkilötietojaan tai ylipäänsä edes ilmoittaa suostumuksestaan tietojen rekisteröimiseksi sukututkimustarpeisiin.

– Näin ollen suostumuksen vaatiminen edellyttäisi 90 % tietojen poistamisen sukurekisteristä ja mahdollistaisi vain murto-osan tietojen esittämisen julkaistavissa sukukirjoissa, muistuttaa Repo.

– Komission ehdotuksen mukainen suostumuksen vaatiminen johtaisi sukukirjojen tekemisen rajoittamisen vain kuolleiden henkilöiden tietoihin, mikä taas johtaisi kyseisten hankkeiden kannattamattomuuteen ja sukukirjojen julkaisujen loppumiseen, korostaa Mitro Repo.

– Sukututkimusrekisteriin merkittävien henkilöiden yksityisyyden suojan tulisi olla tasapainossa sukututkimusharrastuksen tarpeiden kanssa, peräänkuuluttaa Repo.

Repo odottaa komissiolta vastausta etenkin siihen, onko se EU:n uutta tietosuojalainsäädäntöä laatiessaan ylipäänsä edes pohtinut uudistuksen vaikutusta sukututkimukselle, saati laatinut asiasta vaikutuksenarviointia. Repo korostaa, että on komission tehtävä varmistaa, että sukututkimuksen teko ja sukukirjojen julkaisu on jatkossakin mahdollista myös elossa olevien
henkilöiden osalta.

– EU:n tietosuojalainsäädännön muutoksella on tuskin pyritty lopettamaan sukututkimusta Euroopasta. Kyse voi hyvinkin olla lainsäädäntömuutoksen mahdollisesta epäsuorasta vaikutuksista, joita ei ole otettu riittävästi huomioon, muistuttaa Repo.