Mitro Repo: EU-protestivaalit osoitus linjattomuudesta

Helsingin Sanomien julkaiseman TNS Gallupin tuoreen puoluebarometrin mukaan jopa kaksi kolmesta äänestäjästä hakee ensi kevään eurovaaleissa äänestämällä muutosta unionin nykyiseen toimintaan.

– Galluptulos osoittaa, että kasvava osa suomalaisista ei ole tyytyväisiä EU:n nykymenoon. Olen yrittänyt herätellä EU-eliittiä huomaamaan yltyvää huolta. Viesti on alkanut mennä perille, mutta aivan liian hitaasti, toteaa Mitro Repo.

Revon mukaan tätä tietoa ei kuitenkaan olisi tarvinnut gallupilla vahvistaa.

– Kiertäessäni Suomen maakuntia ja kaupunkeja edustajakauteni aikana, olen näissä kansalaistapaamisissa saanut kuulla suomalaisten huolen EU-politiikan nykymenosta, muistuttaa Repo.

Repo korostaa, että osaltaan syy kansalaisten epäluottamuslauseeseen EU:ta kohtaan on vieraantuminen ja tiedon puute.
– Myös suomalaislehdistöllä ja erityisesti julkisin varoin toimivalla Ylellä on parannettavaa EU-tiedottamisen suhteen. EU on paljon muutakin kuin vain skandaaleita, huippukokouksia, kriisimaiden pelastuspaketteja! Median tulisi olla vahvasti läsnä Brysselissä jo asioiden valmisteluvaiheessa, ei kauhistella jälkikäteen, muistuttaa Repo.
Revon mukaan gallup kuitenkin osoittaa sen, että EU kiinnostaa entistä enemmän suomalaisia. Kun äänestysprosentti jäi viime EU-vaaleissa 40-prosenttiin, niin nyt yli puolet kansasta ilmoittaa varmasti äänestävänsä ensi kevään eurovaaleissa.

– Vaikka EU-politiikkaa tehdään myös kotoisella Arkadianmäellä, on EU-parlamentin Lissabonin sopimuksen myötä kasvanut rooli huomattu. Parlamentti on ainoa EU-valtaa käyttävä elin, joka saa valtakirjansa suoraan kansalta. Sen tärkeä tehtävä on valvoa helposti todellisuudesta vieraantuvaa EU-komissiota ja mustien autojen takapenkiltä maailmaa katsovaa ministerineuvostoa, muistuttaa Repo.

Mitro Repo vierailee Tampereella 14.11.2013

Mitro Repo tapaa Akaan Hirvialhon koulun, Tampereen Seudun Ammattiopisto Tredun sekä Tampereen ammattikorkeakoulun nuoria ja kertoo heille kansainvälistymisen merkityksestä sekä Euroopan nuorison tilanteesta talouden kriisin pyörteissä. Eläkkeensaajien Tampereen yhdistyksen tilaisuudessa puhutaan aktiivisesta ikääntymisestä sekä sukupolvien yhdistämisestä. Mielenterveysyhdistys Taimin tilaisuudessa pohditaan ”hyvää elämää”.