Mitä kokoomuksen ALV-kiristys maksaa?

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen esittää kokoomuksen esittämän arvonlisäveron kiristämisen vaikutusten selvittämistä. Viitanen vaatii, että valtiovarainministeri Jyrki Katainen lasketuttaa ministeriössä, miten jo nyt toteutettu arvonlisäveron kiristys lisättynä kokoomuksen ajamalla kahden prosentin lisäkorotuksella vaikuttaisi erilaisiin kotitalouksiin.

– Arvonlisäveron korotukset näkyvät joka päivä kauppakassin hinnassa. Erityisesti tämä kirpaisee pieni- ja keskituloisia. Kun nyt korotusta ajetaan voimakkaasti, on perusteltua, että sen vaikutus eri väestöryhmien ostovoimaan selvitetään ennen vaaleja. Ainakin eläkeläisten, yksinhuoltajien ja lapsiperheiden kohdalla olisi saatava luvut tietoon.

Viitasen mukaan syksyllä nähtyä energiaveron korotuksessa sattunutta virhettä ei saa toistaa.

– Hallitus ei eduskunnassa osannut tai halunnut kertoa, miten energiaverojen korotus kohdistuu erilaisiin kotitalouksiin. Jäi vaikutelma, että laskelmat tulonjakovaikutuksista olivat olemassa, mutta niitä ei uskallettu tuoda esille. Ainakin sähköyhtiöt osasivat jo hyvin pian kertoa asiakkaille, paljonko kunkin sähkölasku nousee ja paljonko siitä oli veronkorotusta.

Viitasen mielestä politiikan avoimuuden kannalta olisi tervettä, että arvonlisäveron korottamisen vaikutuksista tehtäisiin avoimet laskelmat.

– Nyt kun kokoomus jatkaa epäloogisia puheitaan arvonlisäveron korotusten vaikutuksista, olisi selventävää laatia asiasta laskelmat ja katsoa niiden valossa, miten arvonlisäveron korotukset tosiasiassa vaikuttaisivat erilaisten kotitalouksien ostovoimaan.

Viitanen muistuttaa, että jo nyt energia- ja arvonlisäverojen kiristykset ovat lohkaisseet ison loven ihmisten rahapussiin.

– Nämä epäreilut tasaverojen korotukset eivät SDP:lle käy.