Ministerit Tuomioja ja Huovinen korostavat YK:n vammaissopimuksen välittömän ratifioinnin tärkeyttä

Ulkoministeri Tuomioja ja peruspalveluministeri Huovinen ovat sitoutuneet työskentelemään yhdessä sen eteen, että YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksista tehdyn yleissopimuksen ratifiointia koskevan hallituksen esityksen käsittely saadaan päätökseen ja yleissopimus hyväksyttyä eduskunnassa tällä vaalikaudella.

YK:n vammaissopimuksen ratifiointi edellyttää itsemääräämisoikeuden rajoittamista koskevien säännösten uudistamista. Tätä lainsäädäntöä koskevan hallituksen esityksen käsittely eduskunnassa on vielä kesken. Tässä prosessissa itsemääräämisoikeuslain valmistuminen on tärkeää. Jos tämän lain valmistelu jää osittain kesken näemme kuitenkin, että valiokuntakäsittelyssä on mahdollisuus löytää valiokunnan mietintöön kirjattava tapa, jolla vammaissopimus voidaan hyväksyä eduskunnassa vielä ennen istuntokauden päättymistä. Kysymys on ennen kaikkea vammaisten henkilöiden perusoikeuksien toteutumisen edistämisestä, mutta myös Suomen kansainvälisistä sitoumuksista.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt ratifiointia kuluneella viikolla eduskunnassa olevan hallituksen esityksen pohjalta. Valiokunta on kuullut asioista keskiviikkona asiantuntijoita ja valmistelu on kesken.

Lisätiedot:

STM: sosiaalineuvos Viveca Arrhenius (vammaisyleissopimus) p.0295163286ja neuvotteleva virkamies Riitta Burrell, p. 0295163588 (itsemääräämislaki)

UM: Lainsäädäntösihteeri Satu Sistonen, p. 0295 351 172, erityisavustaja Tarja Kantola, 040-5904119