Ministeri Viitanen: Tietosuojaan kansainväliset pelisäännöt

Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitasen mukaan väitetyssä Yhdysvaltojen turvallisuuspalvelun harjoittamassa nettiurkinnassa on kysymys kansainvälisestä ongelmasta, jossa yksityisyyden suoja ja valtiollinen turvallisuus joutuvat vastakkain.

– Tilanteen selvittämisessä tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä ja keskustelua pelisäännöistä. Kannatan eurooppalaisten tietosuojavaltuutettujen aloitetta selvittää asiaa yhdessä EU:n komission kanssa. On tärkeää että selvitetään tarkemmin millaisesta urkinnasta on kyse ja miten se vaikuttaa kansalaisten tietosuojaan, sanoo Viitanen.

– Lisäksi aion olla yhteydessä komissaari Neelie Kroesiin, jotta tietosuoja-asiat olisivat kärjessä EU:n telemarkkinoita koskevassa lainsäädäntöuudistuksessa.

– Ihmisten olisi voitava luottaa netissäkin viestinvälityksen yksityisyyteen, vaikka nettipalvelimesta vastaisi ulkomainen yhtiö, korostaa Viitanen.

– On ongelmallista, että Suomessa tarjolla oleviin viestintäpalveluihin joudutaan soveltamaan usein muitakin lakeja kuin Suomen lakia. Nämä lait eivät ole aina yhtä kattavia kansalaisten tietosuojaa turvaavien säännösten osalta kuin meillä Suomessa.

Suomen perustuslain mukaan jokaisen luottamuksellisen viestin oikeudeton avaaminen on rikollista – oli sitten kyse sähköpostista, tekstiviestistä, kirjeestä tai puhelusta.

– Tietojen luovuttaminen Suomesta verkkovakoilutarkoitukseen on lainvastaista. Lain noudattamista valvovat tietosuojavaltuutettu ja Viestintävirasto. Niiden tehtävä on selvittää esimerkiksi Googlen Haminan palvelintoiminnan oikeudelliset kysymykset, jos niitä nousee esille, sanoo Viitanen.

– Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan johdollani tietoyhteiskuntakaari-lakihanketta, joka tulee lisäämään ulkomaisten viestintäyritysten vastuuta tietosuojakysymyksissä, Viitanen toteaa.

– Myös kuluttajien tietoturvatietoisuutta tulee edelleen lisätä. Jokaisen netinkäyttäjän täytyy itse varautua siihen, että verkkoviestintä ei ole kaikkialla täysin turvallista. Viestintävirasto tekee jatkuvasti ja aktiivisesti työtä tietoturvallisuuden eteen, Viitanen sanoo.