Ministeri Viitanen: Nuoren paikka ei ole kadulla

Nuorisotakuu tulisi laajentaa asumisen ohjaamiseen. Nuoren asuntotilanne tulisi selvittää, ja asunnoton nuori ohjata matalan kynnyksen palveluihin kolmen kuukauden määräajassa. Näin ehdottaa kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitasen tammikuussa asettama työryhmä, joka etsi konkreettisia ratkaisuja nuorten asunnottomuuteen.

Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen kiittää työryhmää uusista avauksista. ”Olen erittäin iloinen, että meillä on nyt tukku uusia ja käytännönläheisiä ratkaisuja helpottamaan ja ehkäisemään nuorten asunnottomuutta.  Ongelman kamppaaminen vaatii ripeitä ja rohkeita toimia. Nuoren paikka ei ole kadulla.”

Ministeri Viitanen kertoo, että ministeriössä on jo ryhdytty edistämään asioita. ”Olemme neuvotelleet työ- ja elinkeinoministeriön kanssa Ohjaamo-toiminnan laajentamisesta asumiseen. Kunnat ovat jo nyt osoittaneet kiinnostusta välivuokraukseen, ja uskon, että pääsemme nopeasti kokeilemaan mallia. Vuokravelkojen osalta aiomme lähiaikoina muuttaa ARA:n ohjetta, jotta voimme muuttaa nykyistä käytäntöä.”

Lisätietoja ministeriön verkosivuilta ja työryhmän raportista.