Ministeri Viitanen: Elokuvan kannustinjärjestelmä myös Suomeen

Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen (sd.) katsoo, että suomalaisen kulttuurin ja luovan alan työllisyyden tukemiseksi on otettava käyttöön elokuvan kannustinjärjestelmä. Sen turvin kyettäisiin hankkimaan kansainvälisiä tuotantoja Suomeen. Kannustinjärjestelmä olisi osa Viitasen esittämää luovan alan kasvua ja työllisyyttä tukevaa laajaa palettia.

– Elokuvan kannustinjärjestelmä toimii jo lähes kaikissa suurissa EU:n elokuvateollisuusmaissa. Britanniassa on laskettu, että yksi tuotantotukipunta luo 12 puntaa kulutusta, Viitanen kirjoittaa tuoreessa blogissaan.

Lisäksi Viitanen peräänkuuluttaa digitaaliseen jakeluun uusia liiketoimintamalleja, erilaisten oikeuksien ja lisenssien myymiseen liittyvää osaamista ja tukea kansainvälistymiseen. Kaikkiaan Suomeen tarvitaan monista osista koostuvaa luovan työn edistämisen palettia.

– Taidetta ei saa välineellistää. On kuitenkin nähtävä taiteen ja kulttuurin mahdollisuudet myös elinkeinopolitiikan näkökulmasta, Viitanen korostaa.

– Siksi tarvitsemme kipeästi uusia rahoitusinstrumentteja, innovaatioiden todentamista, art-uppien synnyttämistä, kulttuuriyrittäjyyttä ja -vientiä. Siksi tarvitsemme kulttuurin ja taiteen aloille erikseen räätälöidyn TEKES-ohjelman, jonka avulla vauhditamme luovien alojen potentiaalin käyttöön ottamista.

Pia Viitasen blogi: http://piaviitanen.fi/kategoria/blogi/