Ministeri Tytti Tuppurainen: Eläinten hyvinvointiin luvassa parannuksia

Hallituksen esitys uudeksi laiksi eläinten hyvinvoinnista lähetetään lausuntokierrokselle. Ministeri Tuppuraisen mukaan lakiesitystä on odotettu pitkään ja se on iso askel kohti eläinlähtöisempää eläintenpitoa.

– Uusi lakiesitys vahvistaa niin koti- kuin tuotantoeläinten hyvinvointia monella tavalla. Erityisen tärkeää on, että koirien ja kissojen pentutehtailua ja kauppaa tullaan hillitsemään jatkossa paremmin. Tätä tavoitetta tukee myös kissa- ja koirarekisterin käyttöönotto. Kissojen ja koirien paikka on rakastavassa kodissa, ei pentutehtaiden kylmissä olosuhteissa, Tuppurainen sanoo.

Lakiesityksessä puututaan eläinten hyvinvoinnin ohella kivun ehkäisyyn ja lievitykseen. Lakiesitys mahdollistaa myös tuotantoeläimille paremmin niiden lajityypillisen käyttäytymisen.

– Eläinten tulee päästä liikkumaan ja jaloittelemaan. Hallitusohjelman mukaisesti tullaan nyt kieltämään uusien parsinavetoiden rakentaminen ja parsinavetoissa pidettävien lehmien olisi päästävä jaloittelemaan aiemman 60 päivän sijaan 90 päivänä vuodessa. Myös uusien kiinteärakenteisten porsitushäkkien käyttöönotto kielletään. Nämä toimet edistävät vastuullista ja kestävää maataloutta ja parantavat tuotantoeläinten elämänlaatua, Tuppurainen sanoo.

Eläinten hyvinvointia parantavia muutoksia myös tuetaan investointitukia ja eläinten hyvinvointikorjauksia kehittämällä.