Ministeri Tuula Haataisen vappupuhe

Videoidussa vapputervehdyksessään työministeri Tuula Haatainen varoittaa tekemästä hätiköityjä päätöksiä koronaepidemian varjolla.

Hyvää vappua, kansainvälistä työn ja sen tekijän juhlaa,

meille suomalaisille vappu on perinteisesti tarkoittanut yhdessäoloa ja keväistä juhlimista. Vaikka kevät on jo edennyt pitkälle, tänä vuonna ei kuitenkaan ole syytä kokoontua laajemmin. Epidemia koskee yhä jokaista suomalaista, eikä tartunnalta voi välttyä varmuudella kukaan.

Koronaviruksesta johtuvista rajoituksista huolimatta Vapun merkitystä ei kuitenkaan tule unohtaa. Päinvastoin, työn juhla korostuu taloudellisesti vaikeina aikoina. Kaikki työ on arvokasta – Kaikkiin työtilaisuuksiin kannattaa tarttua, vaikka se ei välttämättä vastaisi juuri sitä, mitä omalta uralta on ajatellut. Tämän kannustuksen haluan sanoa varsinkin niille nuorille, jotka nyt keväänä valmistuvat ammattiin tai saavat tutkinnon. Toivoa ei kannata menettää.

Vaikka viimeiset viikot katse on ollut akuutin kriisin selättämisessä, on tärkeää suunnata näkymää myös koronan jälkeiseen aikaan. Talouden shokit iskevät yleensä voimakkaimmin niihin, jotka ovat jo ennestään heikoimmassa asemassa. Vanhempien kautta vaikutukset ulottuvat väistämättä myös lapsiin. Siksi päätöksiä ei tule tehdä hätiköidysti. Aiempien kriisien, kuten 90-luvun laman virheitä on vältettävä.

Nyt on tärkeää, että emme käytä koronaepidemiaa syynä perua sellaisia uudistuksia, jotka ovat välttämättömiä lasten ja koko Suomen tulevaisuuden kannalta. Päinvastoin, nyt jos koskaan näitä uudistuksia tarvitaan. Lasten mahdollisuuksista oppia ja koulutuksen laadusta on pidettävä kiinni. Pyyhekumien puolittaminen ei ole vaihtoehto.

Lastemme mahdollisuudet pärjätä elämässä ovat edelleen liian usein peilikuva vanhempien koulutustasosta ja työmarkkina-asemasta. Koronakriisi ei saa johtaa tämän kärjistymiseen. Hyvässä yhteiskunnassa lapset pärjäävät elämässään lähtökohtaisesti paremmin kuin heidän vanhempansa. Tämä on syytä aina pitää mielessä, kun päätöksiä tehdään vaikeina aikoina.

Näillä sanoilla, toivotan teille kaikille hyvää vappua. Pysykää terveinä ja pitäkää huolta läheisistänne.