Ministeri Stubb on selityksen velkaa

SDP:n kansanedustaja Krista Kiuru vaatii valtiovarainministeri Alexander Stubbilta selvitystä Yleisradion ympärillä olleesta rahoitussotkusta.  Kiurun mukaan lauantaina lehdissä olleet tiedot VM:n ehdotuksesta Yleisradion rahoituksen siirrosta valtion budjettiin ovat hyvin huolestuttavia Yleisradion journalistisen itsenäisyyden kannalta.

– Hallitus on jo nyt yksipuolisesti ilman eduskunnan tukea tehnyt Ylen rahoitukseen muutoksia ja vaarantanut toimillaan riippumattomuuden. Mikäli lehdissä olleet tiedot Ylen rahoituksen kaappauksesta valtion budjettiin pitävät paikkaansa, Yleisradiosta muodostuu kulloisestakin valtioneuvostosta riippuvainen hallituksen radio, sanoo Kiuru.

– Nyt tarvittaisiin sellainen selventävä valtiovarainministerin puheenvuoro, jossa  vahvistettaisiin eilinen virkamieskanta, ettei hallitus ole kaappaamassa Ylen rahoitusta valtion budjettiin.  Avainministeriltä on saatava rehti selitys, suunnitteleeko tai valmisteleeko hallitus valtiovarainministeriön johdolla Yleisradion rahoitukseen vielä uusia lakimuutoksia, toteaa Kiuru.