Ministeri Skinnari: Rauman telakan lauttatilaus on osoitus Suomen meriteollisuuden kilpailukyvystä

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnarin mukaan laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructionsin (RMC) saama kahden matkustaja-autolautan tilaus Tasmaniaan edustaa kansainvälisten markkinoiden luottamusta suomalaiseen telakkateollisuuteen. Tilauksen työllisyysvaikutus on noin 3 500 henkilötyövuotta ja sen vaikutus Suomen tavaravientiin on positiivinen.

– RMC:n saama tilaus on osoitus suomalaisen meriteollisuuden kilpailukyvystä ja elinvoimasta. Vaikka Aasian halpatelakoiden markkinavaltaus on näkynyt viime vuosina myös Suomen tilauskannassa, meitä arvostetaan edelleen erityisesti risteilijöiden, jäänmurtajien ja matkustaja-alusten rakennuksen sekä arktisen meriliikenteen johtavana asiantuntijamaana. Hallitus on mukana tukemassa meriteollisuuden vahvistumista, Skinnari kommentoi.

Skinnari peräänkuuluttaa rohkeaa vientistrategiaa kasvavien vihreiden investointien sekä liikenteen markkinoilla.

– Vihreiden ratkaisujen kysyntä maailmalla kiihtyy, ja Suomella on kaikki edellytykset kivuta johtavaksi toimijaksi kestävän liikenteen, ICT- ja energiateknologian sekä kiertotalouden aloilla. Tavoite ei saa olla yhtään sen pienempi, kuin että Suomi tulee olemaan maailman kilpailukykyisin toimintaympäristö hiilineutraalisuuteen tähtäävälle teollisuudelle, Skinnari linjaa.

Skinnarin mukaan suomalaisen vientiteollisuuden valtteja ovat esimerkiksi työvoiman korkea koulutustaso sekä yhteiskunnan vakaus ja ennakoitavuus.

– Valtion pitää nyt tarkastella yhdessä elinkeinoelämän, korkeakoulujen ja muiden toimijoiden kanssa niitä toimia, joilla saadaan uudistettua maamme elinkeinorakennetta, nostettua vientiteollisuuden jalostusastetta sekä tuettua yritysten kansainvälistymistä, Skinnari painottaa.