Ministeri Skinnari: Päijät-Hämeeseen hyvä potti kehitysrahaa

Hallitus päätti tänään alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen rahoituksen alueellisesta jaosta. Päijät-Hämeen osuus potista on 1 101 000 euroa. Rahat voidaan käyttää kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin maakunnan omien tarpeiden mukaan.

– Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen sai tänään taas konkreettista vauhtia. Eri tukimuotoja kohdistetaan nyt Lahden kaupungille ja Päijät-Hämeen liitolle akuuttiin työllisyystilanteeseen vastaamiseksi, koulutukseen ja uusin työpaikkoihin. Työllisyystoimissa tulee huomioida akuutin tilanteen eli scanialaisten auttamisen lisäksi myös monet muut, jotka ovat joutuneet lomautetuksi ja irtisanotuksi. Erityisesti nuorten työllistyminen ja koulutuspaikkojen saatavuus on turvattava koronan keskellä.

– Työ- ja harjoittelupaikkoja tulee pyrkiä luomaan haastavasta tilanteesta huolimatta mahdollisimman monelle lahtelaiselle nuorelle ja yhteistyö yritysten kanssa on tässä avainasemassa, Skinnari painottaa.

Valtioneuvosto huomioi rahanjaossa lisäksi erikseen Scanian bussikoritehtaan sulkemisesta aiheutuneen tilanteen ja vahvisti TEM:n joulun alla esittämät 400 000 euroa maakuntaliitolle osana Päijät-Hämeen miljoonapottia.

Skinnarin mukaan kertamaksujen varaan ei kuitenkaan pidä laskea, vaan rakennemuutos edellyttää rohkeutta investointien ja viennin kasvun vauhdittamiseksi ja oppilaitosten ja yrityksien yhteistyön lisäämiseksi.

– Haemme nyt entistä tiiviimpää yhteistyötä yritysten, oppilaitosten ja alueiden kanssa, jotta EU-elvytyksellä saadaan mahdollisimman suuri vaikuttavuus kotimaisiin investointeihin, osaamisen kehittämiseen, vientiin ja työllisyyteen. Lahden seudulla on kaikki mahdollisuudet päästä mukaan koronan jälkeiseen kansainväliseen kasvuun ja Suomessa Lahden seutu on merkittävin kasvu- ja osaamisalue pääkaupunkiseudun kehällä. Samaan aikaan kun koko maailma, EU ja Suomi elvyttävät miljardeilla seuraavan kolmen vuoden aikana, myös Lahden seudun on investoitava rohkeasti tulevaisuuteen ja päästävä mukaan kestävään kasvuun. Lahden yrityksissä on paljon osaamista, jota nyt viemme yhdessä eteenpäin. Esimerkiksi sähköisen liikenteen osaamiselle on nyt kova kansainvälinen kysyntä ja tämä tilaisuus pitää osata hyödyntää myös paikallisesti. LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu sekä Salpauksen koulutuksellinen rooli ovat tässä keskeisessä osassa, että onnistumme.

Tapahtuma- ja matkailualan tukemiseksi valmistellaan lisäksi Skinnarin mukaan entistä paremmin toimivaa kustannustukea, joka vastaa myös pienempien yritysten tarpeeseen.