Ministeri Risikko ajaa kaksilla rattailla

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok) vaati Aamulehden haastattelussa (18.7.) pitämään ”näpit irti Kela-korvauksista”. Ministerin puheet ovat räikeässä ristiriidassa hänen tekojensa kanssa ja herää kysymys, vastustaako Risikko omia päätöksiään.

Kela-korvaukset kuuluvat ministeri Risikon hallinnonalaan. Kela-korvausten poistamista yksityiseltä terveydenhuollolta on esittänyt työryhmä, jonka ministeri Risikko on itse nimennyt. Ministeri Risikko on vienyt esitystä eteenpäin hallituksen sisällä.

27.6. sosiaali- ja terveyspoliittinen ministerityöryhmä hyväksyi ehdotukset mm. korvausjärjestelmän yksinkertaistamisesta ministeri Risikon omasta esityksestä. Se tarkoittaa sitä, että ”potilaalle maksettavaa Kela-korvausta yksityislääkärin ja  -hammaslääkärin määräämistä laboratorio- ja radiologisista tutkimuksista alennettaisiin noin kolmanneksella”. (STM:n tiedote)

Tämän huomioon ottaen ministeri Risikon kommenteista syntyy kuva, että ministeri tekee hallituksen sisällä yhtä ja puhuu julkisuudessa toista.

Hanna Tainio
lääketieteen tohtori, kansanedustaja