Ministeri Pertti Paasio: ”Holkerin aikoja ikävä”

Sosialidemokraattien ja kokoomuksen hallitusyhteistyön merkittävimmäksi ja kasvavaksi häiriötekijäksi on noussut erilainen suhtautuminen sopimusten pitävyyteen. Pääministeri Harri Holkerin aikana kokoomuksessa sana vielä piti, ministeri Pertti Paasio arvioi lauantaina Euran Sosialidemokraattien 120-vuotisjuhlassa.

Paasion mukaan pääministeri Alexander Stubb pitää sopimista lähinnä taktisena välineenä. Näin ole ole aina ollut.

”Mieleen muistuu vertailukohtana niin ikään kokoomuslaisen johtama Holkerin hallitus. Pääministeri Harri Holkerin opin tuntemaan miehenä, jonka sana pitää. Tästä hän joutui aika ajoin nousemaan myös omaa ryhmäänsä vastaan. Nyt eletään kuitenkin tämän ajan arkea”, Paasio sanoi Eurassa.

Paasion mielestä kokoomus on ottanut yllättävänkin rajulla tavalla vaaliteemojensa kärkiaiheeksi työelämään, työsuojeluun, työttömyysturvaan, työaikaan ja moneen muuhun työelämään liittyvät asiat ja niihin kuuluvat etuudet, joita puolue pitää kohtuuttoman korkeina ja kriisien aiheuttajina.

”Suomalaisen yhteiskunnan merkittävimpiin perinteisiin kuuluvaa sopimisen kulttuuria ei kokoomus-johtoisessa kampanjoinnissa ollenkaan hyväksytä. Kiivaassa sananvaihdossa pystyssä olevan sormen takaa paljastuu usein tiukkaan äänensävyyn yhdistyvä heikko asiantuntemus, mikä on omiaan lisäämään hämmennystä myös valintojaan valmistelevien kansalaisten keskuudessa.”

Yhdestä asiasta Paasio osoittaa vilpittömät kiitoksensa kokoomukselle. Vaalitaistelussa puhutaan selvemmin kuin mihin on pitkään aikaan totuttu.

”Kokoomus on ainakin toistaiseksi hylännyt muutamissa edellisissä vaaleissa käyttämänsä rekvisiitan, joka mainosti kokoomusta varsinaisena työväenpuolueena ja jossa oli runsaasti työväenliikkeen perinteisesti käyttämää aineistoa.”

”Arvattavasti sisäisen mannekiinikoulun ohjauksessa tultiin siihen tulokseen, ettei kunnolliselle kantaporvarille sittenkään sovi käyskennellä vieraissa asuissa. Naamiohuvit ovat ohi, mikä valitsijan kuluttajasuojan kannalta on hyvä asia”, Paasio arvioi.