Ministeri Paatero: Suomelle konkreettinen strategia pääomamarkkinoiden kehittämiseksi – Asenteita ulkomailta Suomeen suuntautuvia sijoituksia kohtaan syytä pohtia

Omistajaohjauksesta vastaavan kehitysministerin Sirpa Paateron mukaan seuraava hallitus voisi laatia konkreettisen strategian suomalaisten pääomamarkkinoiden kehittämiseksi. Paatero muistuttaa, että yritysrahoituksemme on rakentunut voimakkaasti pankkien varaan.

– Olisi tärkeää, että yrityksille avautuisi yhä enemmän muitakin rahoitusmahdollisuuksia, Paatero sanoo.

Paateron mukaan kotitaloudet ja yksityissijoittajat ovat yksi ryhmä, jonka osuuden rahoitusmarkkinoilla soisi kasvavan, jotta yritysten kasvua ja kehitystä kyetään tukemaan. Suomalaisilla pankkitileillä on jopa 80 miljardia euroa

– Osa siitä voisi kernaasti tukea listattujen yhtiöiden tai jopa listaamattomien kasvuyhtiöiden rahoituksen saatavuutta.

Paatero korostaa, että valtion tukemaa kasvurahoitusta tarvitaan, mutta asiassa on viisautta edetä yritysten aitojen tarpeiden ja kysynnän mukaisesti.

– Lähdimme aikanaan rakentamaan kasvua köyhänä maana takamatkalta, valtiollisen teollistamisen taktiikalla. Se onnistui, mutta monipuolisemmalle pääomamarkkinalle olisi nyt tarvetta.

Uudet kumppanuudet voivat avata ovia

Paatero haastaa suomalaisia omistajia ja sijoittajia pohtimaan omia asenteitaan ulkomailta Suomeen suuntautuviin investointeihin liittyen. Olemme vuosikausia toivoneet enemmän näitä talouskasvua, työllisyyttä ja innovaatiotoimintaa tukevia panostuksia.

-Mitä tapahtuukaan usein silloin kun ne toteutuvat, Paatero kysyy.

– Epäilemme yritysostoja ja sijoituksia tekevien motiiveja: vieraat ovat tulleet imemään osaamisemme, kopioimaan tuotteemme tai ajamaan alas toimialan kapasiteettia hintoja nostaakseen.

Paateron mukaan vihamielisiin toimiin on varauduttava, mutta liiallisista epäluuloista olisi päästettävä irti. Emme pysty tarttumaan maailman muuttuviin tarpeisiin ja murtautumaan syvälle kasvumarkkinoille vain omin voimin.

Paatero nostaa esimerkiksi kiinalaisten kiinnostuksen suomalaista osaamista kohtaan. Uudet kumppanuudet voisivat avata lisää ovia 1,3 miljardin ihmisen kasvaville markkinoille. Ihmisoikeusnäkökulma on kuitenkin huomioitava kaikissa olosuhteissa.

Ministeri Sirpa Paatero puhui omistamisesta ja sijoittamisesta tänään Sijoittaja – Invest -tapahtumassa Helsingissä. Samalla hän osallistui Yksityissijoittajan valinta 2014 -kilpailun palkintojen jakoon.