Ministeri Paatero odottaa suomalaisyrityksiltä lisää rohkeutta

Omistajaohjauksesta vastaava kehitysministeri Sirpa Paatero kannustaa suomalaista elinkeinoelämää lisäämään omaa rohkeuttaan samalla, kun se vaatii rohkeutta muulta yhteiskunnalta.

– Yhteiskunnan uudistumista viedään eteenpäin kunnianhimoisesti, emme ole suinkaan jämähtäneitä vanhaan, vaikka paljon onkin tehtävää. Huomiota on kiinnitettävä kuitenkin myös yrityksiin, löytyykö niiltä riittävää rohkeutta maailman muuttuessa, Paatero kysyy.

– Rohkeutta on uskallus mennä uusille markkinoille, rohkeutta on panostaa tulevaisuuteen investoimalla niin tutkimukseen ja tuotekehitykseen, tuotantoon kuin vaikkapa henkilöstön osaamiseen.

Paatero muistuttaa, että maailmantalouden painopisteen muutos suomalaisyritysten perinteisten markkinoiden ulkopuolelle on ollut pitkään tiedossa. Silti Suomen viennistä suurin osa keskittyy yhä EU-alueelle ja yli 70 prosenttia Eurooppaan.

– Suomalaisyritysten on mentävä yhä useammin suoraan kasvumarkkinoille, ohi Euroopan, kehittyvien maiden lisäksi myös kehitysmaihin. Näin ne tekevät palveluksen myös Euroopan talouskehitykselle, Paatero toteaa.

– Valtiovallan puolelta tarvitaan tien avaamista ja apua kaikin keinoin, joilla sen tarjoaminen on mahdollista, mutta myös yritysten omaa uskallusta ja tekemistä pitää olla enemmän.

Paatero nostaa esimerkiksi mahdollisuuksista muun muassa suomalaisten yritysten osallistumisen YK:n ja Maailmanpankin kautta toteutettaviin kehityshankkeisiin. Suomalaisyritysten toteuttamia YK-hankkeita oli viime vuonna noin 30 miljoonan euron arvosta, kun vastaavasti tanskalaisten yritysten hankkeiden arvo oli noin 400 miljoonaa.

– Nämä hankkeet auttavat jalansijan saamisessa kehitysmaissa. Tulokset syntyvät julkisen ja yksityisen yhteistyöllä. Meidän on terästäydyttävä, Paatero linjaa.

Ministeri Sirpa Paatero tapasi yritysten edustajia eilen Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n kauppapoliittisen valiokunnan tapaamisessa. YK:ssa ja Maailmanpankissa hän vieraili marraskuussa.

Lisätietoja:
Paavali Kukkonen, erityisavustaja, puh. 050 566 3455