Ministeri Paatero: Koillisväylän datakaapelia edistettävä etunojassa

Valtion omistajaohjauksesta vastaava kehitysministeri Sirpa Paatero toivoo eri toimijoilta vahvaa aloitteellisuutta idän ja lännen välisen Koillisväylän kaapelin rakentamiseksi Euroopasta Aasiaan juuri Suomen kautta.

– Suomesta voi syntyä dataliikenteen solmukohta, Paatero toteaa.

Paateron mukaan Suomella on lukuisia vahvuuksia tässä onnistumiseksi. Käynnistyvät merikaapelin rakennustyöt Suomesta Keski-Eurooppaan ovat ensimmäinen askel, jolle Koillisväylän kaapeli olisi luontevaa jatkoa.

– Koillisväylän kaapelin toteutumista ja yhteyden rakentamista juuri Suomen kautta on edistettävä etunojassa. Tässäkin asiassa toimivien suhteiden säilyttäminen itänaapuriimme on välttämätöntä.

Paatero kirjoittaa aiheesta tuoreessa blogissaan, jossa hän arvioi suomalaisen vientiteollisuuden ja palvelutalouden välille julkisessa keskustelussa rakennettua vastakkainasettelua. Hänen mukaansa Suomi tarvitsee molemmat niin teollisuuden kuin palvelut  – nyt ja tulevaisuudessa.

– Välillä tuntuu siltä, että Suomeen mahtuu vain yksi totuus, Paatero harmittelee.

– Palvelutalous ja vientiteollisuus voivat rakentua rinnakkain, toinen toistaan tukien ja toisiinsa limittyen. Niin ne ovat tehneet monilta osin tähänkin asti. Tulevaisuuden mahdollisuuksia tässä tarjoaa muun muassa laajeneva digitaalisuus, teollinen internet osana sitä.