Ministeri Marin kummeksuu Petteri Orpon lausuntoja

9.10.2019

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin katsoo, että Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta Aamulehden haastattelussaan 9. lokakuuta. Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät.

Jo kesäkuun lisätalousarviossa hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja. Esimerkiksi pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan.

– Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo.

Lisäksi hallitus osoitti lisätalousarviossa pääradan parantamiseen rahaa Tampere-Seinäjoki välille 70 miljoonaa euroa, Oulun ratapihalle 35 miljoonaa euroa sekä Kokkola−Pietarsaari-rataosalle 12 miljoonaa euroa turvalaitteiden uusimiseen.

– Vuoden 2020 talousarviossa parannamme hallitusohjelman mukaisesti pääradan liitännäisiä yhteyksiä yhteysväleillä Tampere−Jyväskylä, Tampere−Pori ja Seinäjoki−Vaasa, Marin huomauttaa.

Porin radan tasoristeysten poistamiseen osoitetaan 40 miljoonaa euroa. Jyväskylän radan yhteysvälin parantamisen suunnitteluun osoitetaan 18 miljoonaa euroa. Vaasan radan parantamisen suunnitteluun osoitetaan 3 miljoonaa euroa.

– Lisäksi syyskuun talouspoliittisen ministeriryhmän päätöksen mukaisesti hallitus varautuu rahoittamaan Suomi-radan eli Tampere-Helsinki välin uuden nopean yhteyden suunnittelua 76,5 miljoonalla eurolla. Osakassopimusneuvottelut pyritään saamaan valmiiksi vielä tämän syksyn aikana. Päätös on merkittävä, Marin toteaa.

Hallitus on ensimmäisten kuukausiensa aikana osoittanut pääradalle 205 miljoonaa euroa ja raideliikenteen parantamiseen yhteensä 691 miljoonaa euroa.

– Orpo ei siis voisi antaa epätotuudenmukaisempaa kuvaa hallituksen raidepolitiikasta kuin tänään Aamulehdessä, Marin kommentoi.