Ministeri Lauri Ihalainen: Tukea Nokian irtisanottaville

Suomi aikoo hakea Euroopan globalisaatiorahaston (EGR) rahoitusta Nokian Salon irtisanottavien työntekijöiden tukitoimiin. Työ- ja elinkeinoministeriö käynnistää hakuprosessin ja tukihakemus valmistellaan yhteistyössä yrityksen, työmarkkinajärjestöjen sekä alueellisten ja paikallisten viranomaisten kanssa. Päätös tuesta saadaan arviolta 7 kuukauden kuluttua hakemuksen jättämisestä. Asiasta kertoi tänään työministeri Lauri Ihalainen vierailullaan Salossa.

Euroopan globalisaatiorahasto on EU:n rahoitusinstrumentti suurissa rakennemuutostilanteissa. Se tukee maailmankaupan rakenteellisten muutosten seurauksena työnsä menettäneitä ihmisiä uudelleenkoulutuksessa ja -sijoittumisessa sekä työllistymisessä.

Rahastosta myönnetään tukea aktiivisen työvoimapolitiikan toimiin, jotka kohdistetaan työttömäksi jääville työntekijöille. Näitä toimia ovat mm. työnhakuneuvonta, työnvälityspalvelut, ammatinvalinnanohjaus, erilaiset koulutustoimenpiteet, yrittäjyyden edistämistoimet sekä työnhaku- ja liikkuvuusavustukset. Irtisanomisten määriin voidaan laskea mukaan myös kyseessä olevien yritysten alihankkijat ja jatkojalostajat.

Suomessa irtisanottaville työntekijöille tarjotaan jo nyt muutosturvan toimintamallin mukaisesti yksilöllisiä tukitoimia. Globalisaatiorahastosta mahdollisesti saatava tuki toisi kuitenkin lisäapua mittavaan irtisanomistilanteeseen.

Suomi on kerran aiemmin saanut EGR-tukea noin 2 miljoonaa euroa Perloksen irtisanomisten takia vuonna 2007.