Ministeri Kiuru: LVM selvityttää laajakaistan yleispalvelun laajentamista

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Viestintävirastoa selvittämään laajakaistayhteyksien yleispalvelun laajentamista. Selvitystyö koskee sekä vähimmäisnopeuden nostoa että palvelujen kattavuutta.

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru toteaa valokuidun olevan entistä useamman saatavilla. Lisäksi hallitus on jo tehnyt taajuuksia koskevat päätökset, jotka mahdollistavat kattavat ja tehokkaat langattomat yhteydet lähivuosina.

– Meidän on nyt syytä katsoa, miten nopeasti laajakaistan yleispalveluvelvoitteen nopeus voidaan nostaa kymmeneen megaan. Näin myös varmistamme, että uudet digitaaliset palvelut on jatkossa kaikkien kansalaisten saatavissa, Kiuru sanoo.

Viestintäviraston tulee selvittää, missä aikataulussa uusien taajuusalueiden käyttöönotto mahdollistaisi yhteyksien vähimmäisnopeuden nostamisen yhden megabitin sekuntinopeudesta kymmeneen megaan. Tämän selvityksen määräaika on 28.12.2012.

Toinen selvitys koskee laajakaistayhteyksien yleispalvelun laajentamista vapaa-ajan asuntoihin. Myös tässä selvityksessä arvioidaan kustannuksia, tekniikkaa, hinnoittelua sekä tarkoituksenmukaista aikataulua. Selvitys valmistuu 30.9.2012 mennessä.

Molempien selvitysten taustalla on valtioneuvoston 3.5.2012 antama periaatepäätös laajakaistayhteyksien kehittämisestä.