Ministeri Ihalainen: Talous- ja velkaneuvonnan saatavuus tulee varmistaa

Syksyllä talous- ja velkaneuvonnan nykytilannetta ja järjestämisvaihtoja selvittämään asetettu työryhmä luovutti tänään mietintönsä työ- ja elinkeinoministeriölle. Työryhmä esittää talous- ja velkaneuvonnan siirtämistä kunnilta oikeusaputoimistoille. Siirto mahdollistaisi yhtenäisen toimintamallin ja yhdenvertaiset palvelut kaikkialla Suomessa.

– Talous- ja velkaneuvonta on tarpeellinen ja välttämätön palvelu, jonka saatavuus tulee turvata yhdenvertaisesti koko maassa. Työryhmän esitykset tarjoavat tulevalle hallituskaudelle hyvän pohjan, työministeri Lauri Ihalainen toteaa.

Työryhmän mukaan paras ja kustannustehokkain ratkaisu olisi talous- ja velkaneuvonnan siirtäminen oikeusaputoimistoille. Siirto mahdollistaisi yhteisten tietojärjestelmien kehittämisen ja nykyisen moniportaisen ohjaus- ja rahoitusjärjestelmän purkamisen.

Talous- ja velkaneuvonnan yhdistäminen oikeusaputoimistoihin tuottaisi synergiaetuja. Toimistoilla on kattava toimipisteverkosto, joka voi tarjota asiakkaiden tarpeisiin vastaavaa henkilökohtaista palvelua. Lisäksi oikeusaputoimistot pystyvät tarvittaessa hyödyntämään suunnitteilla olevia julkisen hallinnon yhteisiä asiointipisteitä.

Oikeusaputoimistoilla on kokemusta talous- ja velkaneuvonnasta jo 1990-luvulta, jolloin talous- ja velkaneuvontayksiköitä oli sijoitettu oikeusavun yhteyteen. Myös talous- ja velkaneuvonnan selvitysmies Kirsti Rissanen päätyi selvityksessään vuonna 2009 ehdottamaan oikeusaputoimistoja talous- ja velkaneuvonnan sijoituspaikaksi.

– Toimiva talous- ja velkaneuvonta auttaa vaikeuksissa olevia riittävän varhaisessa vaiheessa. Kun neuvonnan asiakkaat saavat taloudellisen tilanteensa hallintaan, voidaan parhaimmillaan säästyä byrokratialta ja ylimääräisiltä kuluilta sosiaalitoimessa, terveyspalveluissa ja työttömyydenhoidossa, ministeri Ihalainen muistuttaa.