Ministeri Ihalainen: Pk-yrittäjyyttä ja itsensätyöllistäjiä tuettava vielä hanakammin ensi kaudella

SDP:n Työ- ja yrittäjäseminaarissa tänään puhunut työministeri Lauri Ihalainen korostaa Suomen kasvun eväiden löytyvän muun muassa pienistä ja keskisuurista yrityksistä.

– Yksinyrittäjiäkään ei pidä tässä kohtaa unohtaa, sillä vaikka he eivät suoraan työllistä muita, työllistävät he usein välillisesti toisia yksinyrittäjiä. Esimerkiksi putkimies voi tarvita sähkömiestä tai kirjanpitäjää.

Ihalainen korostaa, että pk-sektorin tukeminen on koko Suomen talouden kannalta tärkeää, ja siksi tulevalla vaalikaudella työtä on jatkettava.

– EU-reittejä on vietävä eteenpäin ALV-alarajan korotusta. Nykyinen hallitus korotti rajaa niin paljon kuin sitä kansallisella päätöksellä oli mahdollista korottaa. Lisäksi on tuettava kasvuhakuisia yrityksiä poistamalla rahoituksen pullonkauloja sekä sujuvoittamalla lupaprosesseja.

– Varsinaiseen yrittämiseen liittyvien seikkojen lisäksi on pidettävä huoli yrittäjien jaksamisesta. Siksi on helpotettava yrittäjien arkea mm. kaventamalla sairasloman omavastuuta kolmella päivällä ja korjattava heidän perheenjäsentensä sosiaaliturvaan liittyvät epäkohdat.